Min väg in till tandhygienistprogrammet del 2 – från juridik till tandhygienist

Därefter sökte jag till tandhygienistprogrammet på KI och det känns så himla rätt. Anledningen till att jag bytte program är pga. att  jag har ett stort intresse av att jobba med människor. Jag älskar också den praktiska delen, där vi får behandla patienter och motivera de till att bevara en god munhälsa.

Många kan än nu idag kommentera mitt beslut, men jag är stolt över mitt val. För jag mådde så bra för första gången efter studenten. Och jag ångrar verkligen inte mitt beslut. Utan jag lärde mig mycket av tiden jag studerade på juristprogrammet. Jag lärde mig att vara självständig, flyttade ut för första gången i mitt liv och skaffade vänner som idag är mina bästa vänner.

Ibland behöver man inte få med sig en examen för att lyckas utan jag fick med mig vänner och det är jag tacksam över. Mitt tips till dig som ska välja program och är oroad så kan jag säga att det är okej att välja ”fel”. Du vet inte vad som är rätt tills du själv prövat och låt ingen bestämma eller påverka ditt beslut. I slutändan är det du som ska läsa utbildningen och ingen annan.

MeiLin

Jag är mer än dubbel så gammal som du och har bott i Sverige i cir 6 år. Jag ska studera naturkunskap 2 i feb för att ansöka tandhygienistprogrammet i höst. Jag tycker naturkunskap är jättesvårt att förstå eftersom jag studerade ekonomilinje i Komvux. Nu är min fråga:- hur kan du klara Naturkunskap 2 för att ansöka tandhygienistprogrammet?

Sara Jabbouri Yousef

Hej! Vad roligt att du är intresserad av tandhygienistprogrammet. Mitt bästa tips är att planera din tid väl. Jag hade själv svårt för naturkunskap men jag pluggade varje dag i timmar tillsammans med min bästakompis. Vi läste t.ex. ett kapitel och sammanfattade kapitlet med egna ord och sen spenderade vi timmar i att läsa igenom våra sammanfattningar tills det fastnade. Tycker du att det är svårt så kämpa för att tillslut kommer informationen att fastna. Prata också med läraren, de kanske kan ge dig tips! Men ge inte upp, för jag hade själv svårigheter med den kursen och gick ut med ett A. Kan skriva ett inlägg om hur man pluggar till prov/tentor osv, så kanske det kan hjälpa dig. Men glöm inte att du är duktig och kommer att klara kursen lätt!

Henrik

Hej. Lite nyfiken på att börja på tandhygienistprogrammet. Hur många killar är det i din årskurs som pluggar till tandhygienist? Blir dom bra bemötta av lärare och studenter?

Sara Jabbouri Yousef

Hej! Vad roligt att du är intresserad av tandhygienistprogrammet! Vi har ca 5 killar i min klass och alla oavsett kön blir super bra bemötta av både lärare och övriga studenter. Eftersom vi är en liten klass ca 60 personer så är vi alla ganska nära varandra. Det är verkligen super kul och jag skulle starkt rekomendera dig att testa på programmet! Lycka till! :)