Saker man lär sig under tandhygienistutbildningen #yrkesroll

Att läsa till tandhygienist är en av de bästa besluten jag tagit! Jag har lärt mig så otroligt mycket på ganska kort tid. Kan ni tänka er att jag är halvvägs klara med utbildningen? Jag, själv kan knappt fatta att jag är inne på min fjärde termin. Efter snart två år som tandhygieniststudent har jag lärt mig väldigt mycket saker om tänder och patientkontakt och idag tänkte jag att ni ska ta del av den kunskap jag samlat på mig.

1. När man borstar tänderna ska man ha minst 2 cm tandkräm på tandborsten (gäller till barn efter 6 år och vuxen). Har man ett litet borsthuvud, då kan man fördela tandkrämen så att man börjar med 1 cm i överkäken och därefter 1 cm i underkäken.

2. För att kunna hjälpa en patient så måste hen också vilja ha en förändring. Att skapa en förändring ensam som tandhygienist kan vara svårt om patienten inte samarbetar och följer instruktioner av oss som behandlare. Istället kan vi fokusera på att hålla ett mi-samtal för att förhoppningsvis kunna motivera patienten och förstå vart problemet ligger. Ibland ligger problemet på okunskap och då är mitt jobb att försöka lära ut den kunskap jag har för att patienten ska vara mån om hur viktigt de är med t.ex. tandborstning eller rengöring mellan tänderna.

3. Vi kan se att du inte bortsatt tänderna/rengjort mellan tänderna. Som blivande tandhygienist är vårt jobb att inte skälla ut er, utan vi finns för att hjälpa er att förebygga olika orala sjukdomar.

Om en patient blöder vid en undersökning så kan det indikera på att patienten antingen inte borstar tänderna/rengör mellan tänderna eller också att patienten använder fel teknik. Och då är mitt jobb att försöka hjälpa patienten för att blödningen ska försvinna, det handlar oftast om en tandköttsinflammation som orsakats av bakterier.