Ska man köpa all kurslitteratur som rekommenderas?

Som ny student kan det vara förvirrande och svårt att ha koll på allt, ska man t.ex. köpa ny kurslitteratur, vart hittar man boende i Stockholm? Och därför tänkte jag dela med mig av mina tips för att du ska undvika slänga pengar på onödiga saker och för att underlätta för dig som kanske ska flytta till Stockholm.

När det kommer till kurslitteratur så rekommenderar jag dig inte att köpa en enda bok förutom två stycken och det är karies och parodontit boken. Anledningen beror på att du kommer att ha nytta av böckerna under alla dina tre år som student samt i arbetslivet eftersom de innehåller bra information som man ska ha koll på som tandhygienist.

Ett annat tips är att vänta med att köpa kurslitteratur eftersom det finns många studenter som säljer sina kurslitteratur  för ett billigare pris. På detta sätt sparar du på någon hundralapp.

Under termin 1 kommer ni läsa en kurs som handlar om etik och då finns det en bok som vi alla köpte som heter ”Tandvårdens etik”. Men utav egen erfarenhet så kan jag säga att det är nog de onödigaste köpet jag gjort, låna hellre boken från ett bibliotek eller en klasskamrat. Kursen är så pass kort att det inte är värt att köpa boken.

Har ni frågor om vilka fler kurslitteratur jag rekommenderar er att köpa, kan ni alltid kontakta mig via mejl. Vill du också veta om hur man skaffar sig ett boende i Stockholm så kan du kika in på nästa inlägg.

Kennett

Hej! Jag undrar vilka böcker du skulle rekommendera att köpa under första året? Dessutom vart ifrån du skulle rekommendera att köpa de ifrån?

Sara Jabbouri Yousef

Hej! Jag skulle rekommendera dig att låna böcker i första hand. Jag har skrivit ett inlägg tidigare gällande vilka böcker jag rekommenderar folk att köpa under första året.