Snart är det dags för egna patienter!! Termin 2

Åh vad tiden har gått fort! Termin 2 har kommit och snart börjar vi att jobba med riktiga patienter i kliniken. Det är helt sjukt när man egentligen tänker efter, liksom jag kommer att ha ansvar över mina egna patienter!! Ahh, sjukt nervös men det kommer att bli kul och lärorikt. Vi får inte glömma att vi bara är studenter och att det är en lärningsprocess för att vi ska lära oss hur det ser ut i verkligheten.

De senaste dagarna har vi haft föreläsningar kring hur man behandlar en patient och viktiga saker man bör tänka på. Många i klassen är nervösa, för om man tänker efter är vi bara 1/6 tandhygienister, vi har 5 terminer kvar att läsa tills vi blir ”fulllärda”. Dock blir man aldrig fullärd, för man lär sig nya saker hela tiden och medicin är ju ett ämne som ständigt utvecklas.

Som tur är, berättade lärarna att patienterna har fullförståelse över att vi är studenter. Behandlingen kommer att kosta de mycket mindre om man jämför med en behandling som utförs av en leg. tandhygienist. Men istället får patienterna betala med deras tid, då det kan ta flera h för en fullständig undersökning hos oss studenter.

I kliniken kommer vi att jobba parvis, där vi kommer att jobba med en klinikpartner. Varje klinikpartner kommer att ha 2-3 egna patienter som man har ansvar över. Sen kommer man att dela upp arbetet mellan varandra för att båda ska lära sig något under kliniktillfället. Åh vad jag längtar!!