Tips till studenter som ska flytta till Stockholm

Väldigt många studenter tvingas flytta till andra städer p.g.a. studier. Jag var en av de studenter som faktiskt fick flytta från Gävle till Stockholm för att studera till tandhygienist. I början var det väldigt svårt att hitta boende eftersom jag inte hade någon erfarenhet samt kände ingen som kunde tipsa om hur jag ska gå tillväga.

Men efter 1 år har jag samlat på mig en del erfarenhet som jag tänkte dela med mig till er. Först och främst rekommenderar jag  att ni registrera er på bostadskön hos Stockholms bostäder. Jag fick min första lägenhet via de efter att jag stått i kön i ca 2 månader. Man betalar bara en avgift på 200 kr per år. Enklaste området att få lägenhet på är Tullinge som ligger en station ifrån Flemingsberg.

Ett annat tips är att bli medlem hos studentkåren för att kunna registrera sig hos Stockholms studentbostäder. Här hittar ni också fina lägenheter nära Karolinska Institutet. Hyran på lägenheterna brukar ligga på 3k-6k beroende på lägenhetens storlek samt vilket område den befinner sig på.

Sedan har jag också hört att man ska undvika lägenheterna som befinner sig på Röntgenvägen 5 eftersom att de har vägglöss och är i stort renoveringsbehov. Dock är jag inte säker om detta gäller hela byggnaden, så fråga gärna runt innan ni söker.