Uppdatering av rest examination och krav på lokalbedövning

Idag hade jag min rest-examination där jag fick göra om MiB och lokalbedövning. Denna gång gick det mycket bättre och jag blev godkänd!! Det känns så himla skönt att inte ha en rest, speciellt när vi snart börjar termin 4.

Under termin 3 har vi också haft som krav att vi måste lägga 5 st bedövningar, 1 mandibularblockad och 4 infiltration. Jag hade endast gjort 3 st bedövningar totalt så idag fick jag lägga 2 st bedövningar, en på min patient och en på min klinikpartner. Eftersom inte alla patienter vill ha bedövning så kan det vara svårt att uppfylla kraven gällande antal bedövningar man ger och därför är det skönt att man kan lägga på varandra som student för att uppfylla kraven.

Fast än jag gett 5 bedövningar så känner jag mig fortfarande nervös. T.ex. idag när jag skulle ge patienten bedövning så började min hand darra och det var svårt att kontrollera sprutan. Men det gick ändå bra som tur är, men i den stunden kände jag mig så dålig. Dock får man inte glömma att man fortfarande är student och att man är i kliniken för att lära sig.