Vad arbetar en tandhygienist med? #yrkesroll

En tandhygienist arbetar med förebyggande tandvård och behandlar sjukdomar som karies (hål) och parodontit (tandlossning). Vi jobbar självständigt i ett behandlingsrum men samarbetar med andra professioner som tandläkare, tandsköterskor, sjuksköterskor, läkare m.m.

Ibland behandlar man en patient som har ett behandlingsbehov som faller utanför vår kompetens och då är det lämpligt att samarbeta med andra professioner. Vi ska alltid sträva efter patientens bästa så att ha ett bra samarbete är väldigt viktigt för att uppnå ett bra behandlingsresultat.

Man kan säga att vår främsta uppgift är att främja en god oral hälsa för att minska risken till utveckling av orala sjukdomar. När sjukdomen väl uppstår på grund av bristande oral hygien då är det tandläkaren som lagar t.ex. om ett hål behöver lagas eller om patienten behöver implantat på grund av en förlorad tand.

När patienten väl får t.ex. ett implantat då kommer de till oss tandhygienister för kontroller för att se till så att patienten kan sköta sin munhygien. Därför är det väldigt viktigt med ett gott samarbete inom tandvården (och såklart den allmänna vården också).

Förutom kliniskt kan vi också arbeta som ”fluortant”. En fluortant är oftast en tandhygienist eller tandsköterska som går ut i skolor och genomför fluorsköljningar med syfte att minska risken till karies.

Visste du att fluor har en väldigt viktigt roll med att skydda tanden. Den hjälper till att bygga upp tanden efter en syraattack. Se därför till att borsta tänderna med tandkräm som innehåller minst 1450 ppm fluor (vuxna) och barn minst 1000 ppm fluor.