Varför sjuksköterskeprogrammet på Karolinska Institutet?

En fråga som jag grubblat på länge, som säkert många andra, är vad jag ska bli när jag blir stor! Mina svar har ändrats tusentals gånger under åren, men jag har alltid lutat åt yrken där man arbetar nära människor!

Mina tidigare erfarenheter
Tidigare har jag arbetat inom service och förskola, så jag har inga erfarenheter från vården. En del i min klass har tidigare erfarenheter som undersjuksköterska, som sjuksköterska i ett annat land än Sverige eller inom något annat som rör vård. Det kan vara lite skrämmande att andra har tidigare kunskaper när man själv inte har det. Men då försöker jag tänka att man kan lära sig av varandra! Det är ju jättebra!

Våga testa!
För ett år sedan kom jag in på socionomutbildningen, men jag kände mig aldrig hemma, så jag hoppade av efter ett läsår. Jag ville hjälpa människor, men på ett annat sätt! Därför valde jag att prova på sjuksköterska vilket än så länge känns mycket mer rätt för mig! Man kan göra så himla mycket som utbildad sjuksköterska och det ska bli så kul att få utforska olika områden under utbildningen!

Karolinska Institutet
Det finns ett antal skolor i Stockholm där man kan läsa till sjuksköterska, men Karolinska Institutet var mitt förstaval. Det beror på att det är stort, attraktivt och har en hög rankning av alla världens medicinska universitet! Man har även möjligheter att plugga delar av utbildningen utomlands vilket får det att pirra i min mage!

Studentliv
En ytterligare anledning är att jag ville gå på ett stort universitet med studentliv! För det finns faktiskt även i Stockholm även om det inte är lika tydligt som i vissa andra städer. Det finns en engagerad studentkår som heter Medicinska föreningen som sköter mottagningen för nya studenter, anordnar massa roliga aktiviteter som barrundor och idrottsdagar, samt möjligheter att delta i en orkester, kör, spexgrupp och mycket mycket mer!

Jag tycker att man ska gå efter vad som känns bäst och roligast! Det gjorde jag!