5 tips till att plugga hemma

Idag har det slutgiltiga antagningsbeskedet skickats ut till de som sökt till vårterminens studier! Jag håller tummarna för er och hoppas att ni kommer in på någon utav er önskade utbildning! Jag tänkte skriva lite tips som jag har inför den fortsatta distansundervisningen.

♦ När du sitter hemma och pluggar är det viktigt att hitta dina egna rutiner. Exempelvis genom att ta morgon- och/eller lunchpromenader, göra morgongympa, yoga, you name it! Det gör nytta för både kropp och knopp. Är fantasin begränsad så erbjuder KI gym att man kan delta i olika pass – functional yoga, active breaks, FYS och The Groove via Zoom. Functional yoga passar både nybörjare och erfarna och man får välja att delta i 30 eller 60 minuter. Active breaks innebär en kort, aktiv och rolig paus från studier och stillasittande under 10 minuter. FYS innebär ett fyspass under 30 minuter där man tränar styrka och använder sig utav sin egen kropp! The Groove är ett 40 min roligt danspass (med kamera och mikrofon avstängd så det är bara att köra loss). Ingen av dessa aktiviteter kräver några förkunskaper eller redskap.

♦ Var snäll mot din kropp och hitta en bra studiemiljö. Sitt så bekvämt som möjligt, man kan även varva med att stå. Under seminarium, redovisningar och andra tillfällen då man inte behöver anteckna ställer jag datorn i en hylla så jag kan stå upp ett tag. Man kan även stå/gå och läsa lättare saker som artiklar osv.

Här kan jag stå vid vissa tillfällen och plugga! Vart kan du stå och plugga?

♦ Att plugga på universitet eller högskola, speciellt på distans, kräver att man till stor del planerar sina studier själv. Även om du inte tycker om att organisera så tror jag ändå att det är viktigt att försöka få en överblick över det man har framför sig, i alla fall när det är mycket och rörigt. Jag har skrivit ett inlägg om det här.

♦ Eftersom man inte träffar sina klasskamrater på samma sätt som när man pluggar i skolan, då man spontant kan ställa en fråga eller diskutera något, så är ett tips att försöka hitta en liten distans-studiegrupp. Alternativt med din grupp som du är tilldelad genom skolan, eller bilda en grupp med andra som du känner att du får ett bra utbyte utav, eller om du inte redan fått kontakt med några kan du söka en studiegrupp i er facebookgrupp (sjuksköterskesektionen/styrelsen brukar skapa en facebookgrupp till alla nya klasser). Våga ta initiativ!!

♦ En bra internetuppkoppling. Det kan bli väldigt frustrerande med hackande föreläsningar, att man kopplas bort under en workshop, eller inte har möjlighet att delta i zoom-möte med sin grupp. Därför är det viktigt att ha ett så bra internet som möjligt. Vissa saker kostar ju pengar, som att lyxa till det med ett bättre internet hemma (det fungerar inte för mig, jag bor som i ett svart hål för internet), köpa ett trådlöst modem, utöka internet på telefonabonnemanget så man kan dela internet till dator under de viktigaste studiesakerna. Har man inte möjlighet till det så kan man kan hitta något annat alternativ! Möjligtvis under säkra förhållanden ta sig till en plats där man kan studera med en bra internetuppkoppling? Kanske någon i ens familj eller närhet (som man får träffa enligt folkhälsomyndighetens rekommendationer) som man kan plugga hos? Alla problem är till för att lösas!

Är det någon som har fler tips? Kommentera gärna, så kan vi lära av varandra!