Min första erfarenhet inom omvårdnad

Hej på er! Som sagt har vi bloggare på Karolinska Institutet ett gemensamt tema under februari månad – yrkesroll.

Jag har fått tips av studenter på sjuksköterskeprogrammet att arbeta inom hemtjänsten för att få erfarenhet på sidan av studierna. Eftersom jag inte har någon erfarenhet inom omvårdnad sedan innan så har jag härmed startat min yrkesroll- och personliga utveckling som blivande sjuksköterska!

Jag sökte jobb inom hemtjänsten och nu har jag gått två dagars introduktion och det har varit väldigt givande! Det är en stor variation på vad man gör hos olika kunder beroende på individ och vilken tid på dygnet man arbetar. Eftersom jag har haft kvällspass så har en stor del av besöken handlat om social samvaro men även att tillgodose kunden med mat och medicin, hushållssysslor, personlig hygien, tömma kateter (påse som samlar upp urin), förflyttning och nedbäddning.

Inom hemtjänsten kan man bland annat träna på hur man tar kontakt med och hur man rör vid människor, samt hur det är att möta människor och anhöriga till människor som har det svårt. På det sättet kan man få lite erfarenhet inför sin praktik och man kan fokusera på det som man lär sig under praktiken, som att sätta kateter, sticka, ta blodtryck och så vidare. OBS dock finns inget krav på detta och under praktiken har man självklart möjlighet att lära sig allting som man behöver lära sig 🙂

(bilden har inget med hemtjänsten att göra – det är bara en glad selfie på mig med vårdkläder)