terminsstart

Terminsstart – dags för termin 3!

Nu fortsätter resan till att bli sjuksköterska, efter ett 12 veckor långt sommarlov!

Under sommaren har jag arbetat på min VFU plats som undersköterska och samlat lite erfarenheter och pengar i plånboken! Men jag har sett väldigt mycket fram emot att skolan ska börja igen så man kan börja arbeta som sjuksköterska!!

Termin 3 har jag hört av äldrekursare att den är väldigt intensiv. De kurserna som ingår är:

Vårdande vid ohälsa och sjukdom är 30 hp (högskolepoäng) vilket innebär att den kommer att pågå under hela terminen. Kursen har en hel del olika moment:

– Läkemedelsberäkning (hur man räknar ut dosering, styrka på läkemedel, späder läkemedel, ställer in dropphastighet etc.)

– Patofysiologi (hur sjukdomar påverkar kroppens fysiologiska mekanismer samt hur behandlingar fungerar)

– Klinisk mikrobiologi (handlar om bakterier, DNA, antikroppar och antigen)

– Farmakologi (läkemedelslära)

– Praktiska moment såsom VFU (praktik) och färdighetsträning i skolan.

Metoder för dataanalys (1 hp) är en kurs på några dagar som finns på programwebben för sjuksköterskeprogrammet på KI:s hemsida, men det går inte att se vad den innehåller än. Men det låter som att det har med forskning att göra, hur man kan analysera data genom olika metoder. Mer information om den kursen bör komma snart!

Även fast denna kurs ska vara väldigt intensiv så ser det ut att vara intressanta kurser! Det är så spännande hur kroppen, sjukdomar och läkemedel fungerar. Det vankas några intressanta Fun Fact Fridays!

Lycka till inför den nya terminen, eller lycka till om du funderar på att söka till sjuksköterskeprogrammet!

Ha det bäst!

Om mig