Kvällen innan min första VFU (praktik)

Nu är klockan snart elva på kvällen och imorgon bitti är det dags för min första VFU (verksamhetsförlagd utbildning=praktik)! Jag är superpirrig och supertaggad! Vi har en vecka i primärvården (vårdcentral) och fem veckor på vård- och omsorgsboende för äldre. Imorgon bitti ska jag alltså till en vårdcentral här i Stockholm.

För att få gå på VFU måste man göra en hälsodeklaration och skaffa ett E-tjänstekort. Allt detta går man igenom under termin 1 och det går att läsa mer om nedan

Hälsodeklaration
E-tjänstekort

Hur går det till inför VFU och hur kan man förbereda sig?

1. Skolan köper/blir tilldelade VFU platser hos olika vårdenheter och de placerar ut alla studenter.
  2. Man loggar in på hemsidan klipp.sll.se för att se sin placering i de flesta fall. Vissa placeringar får man på sin studentmail!
  3. Där man kan se placering får man även kontaktuppgifter till en kontaktperson på vårdenheten där man är placerad. Man får själv kontakta denna person för att få schema och annan eventuell information.
  4. I tisdags hade vi ett möte där ansvariga lärare gick igenom uppgifter som vi har att göra under VFU-veckorna. De berättade även hur bedömning kommer gå till och vad som krävs för att bli godkänd (nå upp till gällande lärandemål).
  5. I fredags satte jag igång med att förbereda de olika uppgifterna.
  6. Nu ställer jag klockan och ska försöka få lite sömn!
  7. VFU denna vecka kommer att vara måndag-torsdag och öppettiderna är kl 8-17 och min kontaktperson sa att de var flexibla vilka tider jag gick så länge jag går alla mina timmar (8 h/dag).
  8. På fredag har vi ett seminarium där vi ska jämföra våra olika upplevelser från vårdcentralerna och se om det finns skillnader mellan olika kommuner.
  9. Därefter har jag praktik i 5 veckor på vård- och omsorgsboende för äldre, men mer om det senare!

Det ska bli så kul att få börja den praktiska delen av utbildningen och ta en liten paus från att ha näsan i kurslitteratur och framför datorn stora delar av dagen!

Ha det bäst!