Min första tid på sjuksköterskeprogrammet!

Hej!

I snart två månader har jag varit sjuksköterskestudent! Det har gått så snabbt och jag har lärt mig så mycket redan! Tyvärr har utbildningen varit på distans på grund av Corona, även för oss studenter som läser på campus. Men jag tänkte berätta lite om min första tid på programmet.

Att börja på en ny utbildning innebär mycket ny information, nya begrepp, en ny studentportal, en mängd kurslitteratur att få koll på osv. Många i klassen är pirriga och virriga i början, men det kommer att lägga sig så småningom. Försök att ta det lugnt och att inte stressa i onödan, man kommer in i det tillslut!

Terminen började med en kurs som heter sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap. Det är en liten mjukstart för att lära sig om sjuksköterskans historia och lite begrepp inom omvårdnad. Därefter har den kursen en paus för kursen anatomi och fysiologi, som vi läser nu.

Sjuksköterskeutbildningen innehåller många praktiska moment som skolan försöker anpassa så bra som möjligt efter rådande omständigheter och Corona. Så förra veckan fick vi åka till KTC (kliniskt träningscentrum) i smågrupper för att lära oss ta blodtryck, det var jätteroligt! I övermorgon kommer vi få lära oss att EKG och göra en spirometriundersökning. Hur kul???

Jag upplever ett ganska högt tempo och jag försöker hitta mitt bästa sätt att plugga. Men mer om tips till studier och hur det varit på KTC får jag skriva om i senare inlägg!

Ha det bäst!