Hej!

Måste erkänna att det är de sista pluggkrafterna som är igång just nu. Det krävs mycket energi för att kunna fokusera på studierna. Men det är nära nu, snart så kommer ledigheten. Eller i mitt fall ledighet från att tänka på studier. För sommarjobb blir det. Ska jobba som undersköterska denna sommar också, men på ett annat sjukhus.

Nu i slutet så är vi inne på vår sista kurs. Pedagogik & Ledarskap. Kursen fokuserar på olika teorier om lärande och ledarskap, men även om grupputveckling. Inom vården kommer vi arbeta i olika små arbetslag och då är det viktigt att veta hur man kan vara en schyst arbetskollega och gruppkamrat. Dessutom lär vi oss om hur man kan vara en bra pedagog när det kommer till att hjälpa patienter att förstå hur en röntgenundersökning går till och hur de kan hjälpa oss att hjälpa dem. Mycket smått och gott ingår i kursen.

Kursen innan, Akutsjukvård och Katastrofmedicin avslutades för ett tag sedan. Mest jag som är dålig på att berätta när saker och ting avslutas i vår utbildning. Den är i alla fall över och jag klarade tentamen. Vilket innebär att jag bara behöver klara denna kurs för att slippa någon typ av komplettering efter sommaren… Så jag kämpar på!

Ha det gott tillsvidare!

Vi kallades in i rummet bredvid och fick sätta oss ner runt ett bord. Chockade och förvirrade om vad som precis hänt satt vi helt tysta.  Hur tror ni att det här gick? frågade personen framför oss.  Ingen av oss visste riktigt vad vi skulle säga och började stirra runt på varandra för att se om någon vågade säga något. Personen framför pratade igen och sa. Vad jag kan säga är att ni tog livet av patienten, och inte bara en gång, utan ni tog livet av den stackarn två gånger. Vi utbrast i skratt

 

Hej!

Nej ingen riktig människa har dött på grund av mig eller mina klasskamrater. Det ni läst är en återberättelse från dagen då vår klass hade scenarioträning. Scenarioträning är ett moment där vi får gå genom en simulering av ett realistiskt scenario. Detta görs för att testa våra kunskaper inom akutsjukvård samt för att se hur vi samarbetar i grupp vid akuta händelser. Det var riktigt roligt men också  väldigt lärorikt.

Som ni kanske listat ut hade vår grupp tagit helt fel beslut och råkade döda vår patient. När vi senare gick igenom om vad vi gjort kunde jag lugnt säga att alla förstod att vi hade floppat totalt. Vi kunde inte låta bli att skratta åt det, för hur hade vi egentligen tänkt?  Våra handledare tyckte att det var lika kul och var i alla fall glada att det bara var en övning. Vilket jag också är glad över.

Att vi gör dessa scenarioträningar får verkligen en att vända ögonen mot sig själv. För man börjar inspektera och fundera vad man gjorde under den akuta händelsen. Det är inte lätt att veta alla gånger vad som ska göras och då är det bra att man utmanas i det. Tills nästa gång har vår grupp lärt sig att agera annorlunda. Så att ingen behöver dö av dåliga beslut.

Man lär sig av sina misstag!

 

Bjuder på en bild på mig där jag ligger på en spineboard och ska förflyttas över till en annan säng.

 

Jag har sovit ganska dåligt dom senaste nätterna och känner mig ganska seg runt den här tiden på kvällen. Finns det något som att lägga sig för tidigt?  Förmodligen borde jag varva ner innan läggdags. Har läst om att man ska vara ifrån någon typ av skärm två timmar innan läggdags. Det sker sällan då jag nästintill alltid ligger med mobilen och slösurfar på helt slumpmässiga sidor och social medier tills jag nästan tappar mobilen ur handen. Ska nog testa det.


Utbildningen flyter på och vi hade två föreläsningar igår, en om psykologiska kris- och traumareaktioner och en annan om brännskador. Föreläsningen om brännskador var riktigt intressant. Speciellt när föreläsaren drog anekdoter om fall som hon själv varit med om. Historier som verkligen berörde. Det kan komma tillfällen där vi kan behöva undersöka brännskadade och då gav föreläsningen en bra inblick på vad vi framtida röntgensjuksköterskor ska tänka på när vi hantera en patient som blivit svårt brännskadad.

Utöver det har vi ett grupparbete där vi läser om en KAMEDO-rapport. Kort förklarat är det en rapport om en stor olycka eller katastrof som skett och som vi har i uppgift att kort presentera om. Deadlinen för presentationen är på måndag nästa vecka, så jag har spenderat en del tid med min grupp för att få ihop presentationen. Vi är på god väg att bli klara innan måndag, men det är mycket som ska läsas och formuleras om i egna ord. Vår grupp har fått en rapport om diskotekbranden i Göteborg. Vad jag inte visste om den katastrofen var att den var anlagt. Skälet till att personerna anlade branden var för att de inte fick komma in gratis på festen. Helt vansinnigt!

En annan sak jag behöver ordna denna vecka är min ansökan till utbytesstudier utomlands! Jag behöver även spy ut ett CV och ett motiveringsbrev, vilket ska vara redo att skickas in med min ansökan på fredag.

Härligt med mycket skrivande! (Läses med en stark ironisk ton)


Allt väl!

 

Hej!

När jag läser min blogg inser jag att majoriteten av inläggen är väldigt informativa om utbildningen och inte så mycket hur mitt liv som student är. Därför har jag tänkt att denna vecka ska jag skriva mer om min vardag som röntgenstudent.


Idag började jag min dag med en lyxfrukost. Det blev en äggröra á la Julia Child! (Bon appétit!) Persilja och äggröra är verkligen en kulinarisk kombo! Tro inte dock att jag gör denna typ av frukost varje dag, för vore bara en lögn. Men idag behövde jag denna frukost, mest för motivation. För dagens schema bestod av många timmar föreläsning. Vi har precis börjat med en ny kurs som heter Akutsjukvård och katastrofmedicin och då behövde jag en stadig frukost för att klara av dagen.

 

I denna kursen ska vi få lära oss hur man hanterar katastrofer och akuta händelser relaterat till vårt yrke. Vi har inte kommit så långt in i kursen, för den började bara idag, men det är många övningsmoment som ingår i kursen. Bland annat ska vi få göra scenarioövningar på händelser som kan uppkomma när man jobbar med sjuka patienter i sjukhuset, samt lära oss hur vi ska arbeta om Sverige hamnar i någon typ av katastrofläge.

Hittills har vi mest snuddat begreppet katastrof och hur Sverige är indelat i olika beredskapskategorier. Förutom det hade vi en specialistsjuksköterska/anestesisjuksköterska som berättade om sitt jobb som ambulanspersonal. En riktigt duktig föreläsare också, för han fick verkligen en att lyssna på allt han sa. Satt där med stora öron och lyssnade på hur hans arbete var. Det blev också tydligt att det fanns många delar som vi kan lära oss av ambulanspersonal när det kommer till akuta händelser.


Efter föreläsningarna drog jag till KI’s gym och körde konditionsträning. Måste återigen påpeka att gymmet är helt gratis för oss som är studenter på KI, vilket är amazeballs! Ett mål som jag satt upp denna termin är att lära mig hur man tränar på roddmaskinen. Har googlat och youtubat en hel del för att förstå hur det ska se ut när man är på en roddmaskin, men just nu gissar jag mig mestadels fram. Men jag tänker att övning ger färdighet! Så länge jag lyckas med att bli trött och andfådd så är jag ganska nöjd.

 

Men nu ska jag ta det lugnt, spela lite tv-spel och sedan plugga.

Allt väl!

 

Idag tänkte jag förklara lite om vad skillnaden är mellan en röntgensjuksköterska och en sjuksköterska. Du som läser kanske funderar vad skillnaden är och vad som gör att det är två helt olika program? Eller att du velar mellan valet att plugga till sjuksköterska eller röntgensjuksköterska. Här kommer i alla fall några punkter som skiljer yrkena emellan.


  • Röntgensjuksköterskans huvudområde är radiografi.

I stora drag har röntgensjuksköterskan radiografi som sitt huvudområde medan sjuksköterskan har omvårdnad. Vilket innebär att arbetsuppgifterna är olika. Det betyder också att en röntgensjuksköterska inte jobba som en sjuksköterska och vice versa.

  • Röntgensjuksköterskan har korta patientmöten.

En arbetsdag för en röntgensjuksköterska består av många korta möten. Jämfört med en sjuksköterska som istället är med under en längre period av en patients behandling. Men när jag skriver korta möten så innebär det att man har hand om en patient under bildtagningen och därefter går patienten vidare. Däremot kan det korta mötet variera i tid. En undersökning kan ta mellan 1 min till 3 timmar beroende på vad för undersökningen som görs och vilken modalitet man är placerad vid.

  • Röntgensjuksköterskan tar bilder i led att  diagnosticera patientens problematik.

Genom bildtagningen kan röntgensjuksköterskan få fram bildmaterial på vad som kan ligga bakom en patients problematik. Det är kanske efter detta som man lägger upp en behandlingsplan för patienten och då kommer sjuksköterska in i bilden, som i sin tur vårdar patienten under den tiden.

  • Röntgensjuksköterskor samspelar med tekniken och patienten.

När en patient kommer till undersökningsrummet får man försöka klura ut hur patienten är kapabel till att bli undersökt. För den högteknologiska utrustningen kräver att patienten befinner sig i en viss position för att en rätt bild ska kunna tas. Så om patienten inte kan positionera sig pågrund av smärta eller rörelsehinder, så får man försöka klura ut hur man gör det på ett annat sätt. Man får vara lite lösningsorienterad.

  • Kan röntga djur!

Detta är bara en liten extra grej som man kanske inte tänker på direkt. Men som röntgensjuksköterska har du även kompetensen att röntga djur. Genom att vi lär oss de olika modaliteterna kan vi även ta med den kunskapen till andra vårdområden, såsom djursjukhus.


Nu kanske du har ett litet hum om skillnaden mellan en röntgensjuksköterska och sjuksköterska. Men vill du veta mer om hur en sjuksköterskestudent har det på sin utbildning tycker jag att du ska gå in på min kollegas blogg https://blog.ki.se/kistudentenemma/ Hon har koll på sjuksköterskornas yrke!

Allt väl!