RadMet 2

 

Två dagars ledighet och sedan så var det dags igen. En ny kurs och nya utmaningar.


I måndags började vi med Radiografisk Metodik 2. När vi läste kursen innan (Radiografisk Metodik 1) fick vi en inblick på hur röntgenstrålningen skapas och hur strålningen blir en bild på datorn. Men till det märkte vi att det var en del fysik som togs upp. Vilket skrämde mig. Jag var sämst på fysik i gymnasiet, förstod inte riktigt logiken och kämpade mycket för att bli godkänd. Men jag överraskade mig själv! Jag klarade av Radiografisk Metodik 1, trots att jag inte är så bra på fysik.

https://giphy.com/gifs/RosannaPansino-youtube-confused-1lyiSfMXWq7QBPNSY1

Att förstå fysiken är nog en av de större utmaningarna i kursen. Däremot är det inga formler och massa beräkningar som vi ska lära oss, utan mer om hur röntgenstrålningen produceras och hur det påverkar oss och omgivningen. Det är mycket teknik som tas upp i kursen och denna gång tittar vi djupare på hur teknologin fungerar i de olika modaliteterna. Vilket jag tycker är superhäftigt!

Samtidigt läser vi om riskerna med röntgenstrålning och de strålskyddslagar som finns för att minimera dessa risker. Som röntgensjuksköterskor är detta ett av våra huvudområden. Vi ska veta vad röntgenstrålningen gör och på ett säkert sätt veta hur man arbetar med det. Det är inte bara att trycka på en knapp. 

TIPS! Jag brukar rita och teckna vissa delar som jag inte fattar. Ibland kan det var lättare att förstå något när man ser en bild, också när man själv ritat. Upplever att det man själv ritat sätter sig bättre i minnet. Det blir också lättare att förstå de anteckningar man skrivit ner om det finns en liten bild bredvid.

 

0 kommentarer

Relaterade inlägg

Om mig