4 tips för att hålla disciplinen uppe

Att sitta hemma och jobba eller plugga är för många av oss en kombination av skönt och utmanande. Det kan vara skönt att slippa resväg och kunna sitta i pyjamas. Men att inte träffa klasskamrater eller kollegor, att hela tiden ha tvätten, soffan eller kylskåpet som distraherar från att koncentrerat sitta och jobba det kan vara svårt. Här kommer mina tips för att hålla disciplinen på topp när man pluggar hemifrån.

1. Gör en lista.

Med en lista över vad du behöver få gjort är det lättare att se progressionen och att komma tillbaka till det när distraktionen slår till. Och att få kryssa av saker en gjort är ju otroligt tillfredsställande.

2. Planera in massa raster!

Det är otroligt svårt att hålla sig motiverad och produktiv en hel dag, speciellt om man ska läsa massor av text eller sitta långa perioder framför datorn. Ge dig själv raster regelbundet och ofta, men se till att de är inplanerade och tidsbegränsade för annars riskerar de att bli längre och oftare än plugget.

3. Ställ en timer.

Detta gör jag ofta när jag sitter hemma en hel dag. En timer på 45 minuter och sen får jag paus. Ett tips för de som lockas av telefonen är att ladda ner en app som ”låser” telefonen en viss tidsperiod. I den jag har använt växer ett träd under den tiden jag ställt in och om jag kollar på telefonen dör trädet. Det är så sorgligt att se ett dött träd på skärmen att jag oftast lyckas hålla mig från telefonen.

4. Blanda olika typer av plugg.

Allt som oftast finns det olika saker vi behöver få gjorda när vi pluggar. Är det en skriftlig inlämning som ska göras, variera mellan att skriva text och att t.ex. fixa med formalia eller korrekturläsning. Är det inläsning inför seminarium som står på agendan, bestäm ett visst antal sidor att läsa och sen skriv ner några ord om det du läst. Det bryter av monotonin och du får dessutom en chans att kontrollera vad som faktiskt gått in.