5 tips för artikelsökande

Praktikperioden är över för denna termin, en skriftlig inlämning är gjord och en sista ska nu skrivas. Jag har slitit mig i håret för att försöka hitta evidens, bevis för att bedömningsinstrument och arbetsterapeutiska åtgärder faktiskt fungerar. Ibland vill jag skrika rakt ut, för det känns så självklart att rollatorn kommer hjälpa Sture att komma i aktivitet och förhindra fall. Men sen kommer förnuftet tillbaka och jag kan gå tillbaka till databasen igen. Evidens är en viktig del inom vetenskap och arbetsterapeutisk praktik, det legitimerar vårt yrke, validerar för omgivningen att vi faktiskt har belägg för det vi gör. Men det är inte alltid lätt att förstå sig på vad som faktiskt är evidens i alla artiklar man läser. Att säga att något är statistiskt signifikant säger inte så mycket om man inte tittar på studiens uppbyggnad, metod och variabler.

Innan man kommer till den punkten dock behöver man ju hitta de där artiklarna som är relevanta för ämnet. Helst utan att behöva läsa 800 artiklar för att hitta en relevant.

Här kommer 5 tips för att underlätta artikelsökning:

• Biblioteket är din bästa vän!

•  här finns mängder av tips och tillgångar, som t.ex. MeSH-termer, databaser och handledning i litteratursök.
  •  Sök lagom

•  en för bred sökning ger dig för mycket att sålla igenom och mycket som inte alls är relevant. En för smal sökning ger dig 3 artiklar och du missar massa bra! Det gäller att hitta sökord som är relevanta men också tillräckligt breda för att få några resultat.
  • Följ spåret med brödsmulor

• Även om en artikel inte är exakt det du är ute efter kan den ha källor som är bra. Det är som att följa ett spår från en artikel till nästa tills man hittar den studien som har forskat på just det du är ute efter eller som i alla fall har kommit nära nog att den går att använda som referens för det du vill ha sagt.
  • Skumma sammanfattningar

• Då pratar jag inte konstiga sammanfattningar utan skumma som i läs igenom sammanfattningarna i början på artiklarna snabbt för att kunna avgöra om de kräver en djupare läsning. Att läsa igenom allt som kommer upp vid en sökning är bara inte möjligt. Men hittar du något som verkar relevant är det däremot viktigt att läsa ordentligt, du ska nämligen bara referera till något du faktiskt har läst och inte bara en kort sammanfattning.
  • Håll ordning på artiklarna

• Det slutar alltid med att jag har 58 flikar öppna i webbläsare och ingen aning om vilken artikel som sa vad. Speciellt jobbigt är det när jag följt ett spår genom ett flertal artiklar. Här har jag ännu inte hittat en lösning som passar mig, men det finns referenshanteringsprogram att använda eller varför inte någon egen hemmasnickrad teknik.