7 tips för att överleva tre-stegs tentan

I början av termin 4 kommer den omtalade tre-stegs tentan. Jag har precis överlevt en vecka från helvetet och som tur är slipper jag göra om den.

Vad är tre-stegs tentan?

Det är en examination som går ut på att vi ska gå igenom hela arbetsterapi processen från datainsamling/bedömning genom intervju av lärare till målsättning, åtgärdsplanering och utvärdering i text med relevanta källor på allt. Det hela avslutas med en kritisk reflektion av ens eget förfarande. En superbra och lärorik övning i sig. Men stressen kommer i att en inte vet vilket fall en får förrän precis innan sin intervju och att allt ska vara klart på fyra dagar där en dag går åt till kamratgranskning. Uppe på det går det inte att komplettera om man inte skulle bli godkänd utan allt behöver då göras om.

Hur överlever en detta?

1. Håll ordning på alla föreläsnings anteckningar och power point från termin 1-3!

•  Det är skönt om man lätt kan gå tillbaka till anteckningar och power points från tidigare terminer för att fräscha upp minnet innan och under tenta dagarna.
  2. Gå på föreläsningarna och ställ frågor till lärarna om vilka källor de har.

• Lärarna ska ha källor på det de säger och det underlättar ditt referenssökande under tentan.
  3. Öva på att söka artiklar.

• Om det är nytt eller svårt att söka vetenskapliga artiklar, öva på det innan tenta! Det kommer spara mycket tid och energi under stressiga dagar. Biblioteket är en bra resurs.
  4. Förbered frågorna innan intervjun och ta dig tiden att tänka igenom vilka följdfrågor som kan tänkas komma.

• För lite underlag att skriva om är nog det värsta som kan ske. Så fråga mer än du tror och anta ingenting under intervjun.
  5. Följ bedömningsunderlaget.

• Om alla delar i bedömningsunderlaget är uppfyllda ska det inte gå att bli underkänd. Och det är surt att bli underkänd på en liten grej som att man inte refererat rätt.
  6. Gör plats i schemat den veckan.

• Tre-stegs veckan är en intensiv vecka. Gör tid för det. Planera inte in massa saker på kvällarna, tiden och orken behövs.
  7. Glöm inte att sova och äta.

• Första utkastet in inom 24 timmar. Det kan kännas som att man behöver sitta uppe hela natten och vissa i klassen gjorde faktiskt det. Men mitt tips är att vara noga med att faktiskt sova och äta ordentligt. Hjärnan fungerar inte och kan inte prestera på topp om den inte fått energi och återhämtning.