Arbetsterapins dag – World Occupational Therapy Day

Idag är det Arbetsterapinsdag och det känns viktigt att uppmärksamma! Varför? Jo för att arbetsterapi behövs för alla åldersgrupper och delar av samhället och för att för få personer vet vad vi kan göra. Arbetsterapeuter jobbar inom ett väldigt brett fält och att ha en dag som uppmärksammar professionen är ju superbra!

Nu på morgonen höll Sveriges arbetsterapeuter ett digitalt frukostseminarium med temat ”Hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande insatser – en win-win-situation för individ och samhälle”. I slutet presenterades också årets arbetsterapeut och årets arbetsterapeutstudent.

Men vet ni?! Jag har fått ett hedersomnämnande! För den här bloggen! Så roligt att veta att det jag skriver uppskattas och sprider lite intresse för arbetsterapi. Och Isidora som också läser arbetsterapeutprogrammet på Karolinska Institutet är en av två studenter som fick utmärkelsen årets arbetsterapeutstudent för sitt arbete med interprofessionellt lärande i Sveriges arbetsterapeuternas centrala studentstyrelse.

Så bra start på dagen och det visar hur viktigt det är med studenters inflytande och arbete för professionen.