Att börja studera igen efter att ha heltidsjobbat

För ett år sedan stod jag inför ett val. Söka nytt jobb eller börja plugga igen. Jag hade sagt upp mig. Jag var arbetslös, efter 3 års studier i Uppsala och 3,5 års jobb på en skola här i Stockholm.

Att vara kvar på jobbet jag hade var inte ett alternativ för mig då. Jag var på gränsen till utbränd där. Men vad skulle jag göra nu?! Jag sökte andra jobb. Jobb som lät spännande och utvecklande. Jobb som jag kanske inte riktigt var kvalificerad för, men som jag visste jag kunde göra bra. Det jag insåg när jag sökte var att jobben jag egentligen ville ha var arbetsterapeutjobben. Men för att få de behövde jag ju gå tillbaka till skolbänken. Skulle jag våga bli student igen, med lägenhetslån och katt hemma? Kunde det ens gå ihop ekonomiskt? Hade jag tillräckligt med studielån kvar att söka?

Våga ta chansen, det går att få det att fungera!

Så här ett år senare är jag väldigt nöjd med mitt val. Trots att jag sitter och här räknar så att budgeten ska gå ihop och behöver jobba på sommaren när de flesta av ens vänner är lediga. Det må låta som en plattityd men vi slutar aldrig att lära och jag tycker att det är fantastiskt kul att studera. Det kan i och för sig också vara för att jag inte varit i skolan på cirka två månader och längtar tillbaka.

För- och nackdelar med att börja plugga igen

Fördelar

• Det är roligt och spännande att lära sig nya saker, jag har fått nya vänner och nya utmaningar.
  • Studierna ger mig fler möjligheter i framtiden.
  • Det är definitivt lättare andra gången. Jag har studieteknik, vana av att läsa artiklar och litteratur och vet hur jag själv fungerar vid en deadline eller innan en tenta.
  • Man har större möjlighet att fördela sin tid, trots schemalagda föreläsningar, seminarium och tentor är det mer flexibelt att studera än att jobba heltid.

Nackdelar

• Att gå från heltidslön till studentbudget är nog den värsta nackdelen, man vänjer sig fortare att ha mer pengar än mindre.
  • Jag har tappat min arbetsidentitet. Det var speciellt jobbigt förra hösten när jag inte riktigt visste vem jag var om jag inte hade min professionella identitet. Men jag fick också vänja mig vid en ny gammal roll som student.