Fem mindre bra saker under första halvan av arbetsterpeutprogrammets

Förra veckan skrev jag om fem bra saker under programmets första hälft. För att ge en balanserad bild av utbildningen och det senaste 1,5 åren kommer här några mindre bra saker.

Fem mindre bra saker under första halvan av arbetsterpeutprogrammets

1. Canvas. Eller kanske inte Canvas i sig utan att KI bytte läroplattform precis när jag började. Det har lett till lite otydligheter och olikheter på de olika kurserna.
  2. Tusen grupparbeten. De första tre terminerna känns som det ena grupparbetet efter det andra. Det blir tröttsamt och ansträngande.
  3. Dålig luft i föreläsningssalarna. Att luften i ANA 23 (Alfred Nobels allé 23), där vi oftast håller till, är dålig är bara sanningen. Ventilationen är dålig och flera salar har fönster som inte går att öppna.
  4. Bolla jobb och skola. Aktivitetsbalans har varit en svår sak för mig dessa tre terminer. Jag tror att jag nu mot slutet av denna termin hittat en bra blandning mellan skola, extrajobb och privatliv.
  5. Seminariumformen. Läsa om utvalda begrepp, diskutera i grupp, förbereda en presentation, presentera för klassen, lyssna på andra gruppers begrepp. Det har varit mycket samma form på många av termin 1-3s seminarium och det finns en risk att man missar information eftersom man ska lära av klasskamrater som kanske inte är bekväma med att presentera eller inte helt förstått materialet.

Det bästa med denna listan är att allt detta (förutom min egen jobb/skolabalans) har jag nämnt på kursutvärderingar och vid lärarlagsmöten. Vissa saker har redan blivit bättre och andra har i alla fall kommit till kännedom hos sektionen och ses över. Det är det fina med studentinflytande och engagemang.