Grupparbete – när det går som det ska

Nu läser vi pedagogik och grupparbeten och seminarium är en stor del av kursen. Lyckligtvis har vi i min grupp fått till ett riktigt bra samarbete. Nyckeln till det skulle jag säga är kommunikation. Vi har diskuterat och gemensamt kommit fram till punkter som vi tycker känns viktiga för att samarbetet ska bli bra. Vi har till exempel bestämt att:

  • Vi ska ha rundor för att alla ska få komma till tals
  • Ha regelbundna raster
  • Bestämma nya ordförande och sekreterare varje gång

Men kanske ännu viktigare är att vi satt ord på vad vi tänker i situationer när saker blir jobbigt:

  • Vi har gett oss själva högt i tak, fritt fram att ta upp saker som känns jobbiga eller svåra
  • Vi är överens om vad som gäller om någon inte dyker upp, blir sjuk eller inte presterar.

Det känns skönt att ha det på papper. Vill man läsa mer om mina tips för grupparbeten finns det här: Grupparbeten – kul eller extremt jobbigt

 

 

I vår grupp tycker jag att alla drar sitt strå till stacken och vi har haft riktigt intressanta diskussioner. På bilden diskuterar vi till exempel om vilken roll läraren har i Vygotskijs proximala utvecklingszon.

Jag ser fram emot att få höra mer om andra pedagogers syn på lärande i vårt kommande seminarium och jobba mer med gruppen!

 

 

 

0 kommentarer

Relaterade inlägg

Det är jag som bloggar