Hur bemöter du patienter/klienter/människor?

Något som diskuterades i personalrummet i veckan och som jag tänkt en del på är det här med bemötande och framförallt bemötande av äldre personer.

A och O i bemötande med patienter tänker jag är värdighet och respekt för deras person och situation. Jag tror också att du som arbetsterapeut behöver du kunna vara flexibel. Olika personer svarar bra på olika bemötande. Det finns lägen då det gäller att vara lugn och samlad, där man väntar in och lyssnar. Men det kan också finnas lägen då man behöver pusha lite mer, vara peppig och sprida energin. Det knepiga här är att lära sig hitta balansen och veta när det passar sig med vad. Vi är olika som personer med olika sätt att vara men vi behöver också vara professionella.

Min handledare på praktiken och jag reflekterade över detta efter ett möte med en patient nu i veckan. Jag var nervös, helt klart, men jag ville också peppa patienten, sprida lite energi. I det här fallet fungerade det okej, men när jag bad om feedback efteråt var det just att tänka på balansen som jag fick tillbaka. Det kanske blev lite väl mycket pepp. Man vill ju inte hamna på gränsen att behandla de som ett barn. Själv ligger min erfarenhet i att just motivera barn till aktivitet och det var nog det i kombination med nerver men också mitt sätt att vara som gjorde att det kom ut i mitt bemötande med denna patient.

En lärorik erfarenhet som jag tar med mig i kommande möten med patienter. Hitta balansen, läsa av personen och situationen.