När studielånet inte räcker till…

En av de knepigaste stunderna under året som student måste väl ändå vara maj månad. Det är det sista på terminen som ska klaras av så man kämpar på in i det sista med föreläsningar, inlämningar och tentor. Samtidigt skiner solen (förhoppningsvis) och allt man vill är att sitta på en uteservering och njuta.

Uppe på detta har CSN bestämt att de lämnar ut halva lånebeloppet mot vanligt och sen står man utan i juni eftersom terminen då är slut. På de flesta jobb som jag har haft får man lön månaden efter att man har arbetat. Detta betyder att man behöver jobba i april för att dryga ut lånet i maj och man behöver jobba en massa i maj för att få något i juni. Och hur ska man hinna det?! Det är ju tentor och inlämningar och soligt ute!

Några av mina lösning på detta?

• Jobba och spara under hela terminen (och räkna med att jag får tillbaka pengar på skatten).
  • Ta vara på alla studentrabatter man kan hitta.
  • Dra med alla vänner på picknick i parken istället för uteserveringen.
  • Matlådan är en studentbudgets bästa vän.
  • Googla fram alla gratis aktiviteter som din stad har att erbjuda.