Nytt år, ny termin – ny start?

2020 är över och om en vecka börjar en ny akademisk termin.

Välkomna alla nya studenter som ska börja på detta äventyr som utbildning är. Jag har en vän som ska börja studera nu och när vi pratade igår hörde jag nerverna. Bara att komma igång med anmälan på kurser, KI konton och lärflattformen Canvas är en utmaning i sig själv.

”Men Towe, om jag inte ens förstår allt det här innan, hur ska jag då klara av kurslitteraturen och alla uppgifter?!”

Mitt svar till henne var att allt det innan och mycket under studierna är administration. Det är ett helt ämne i sig och svårt för väldigt många. Information ligger på 18 olika ställen och man blir många gånger osäker. Men man kan trösta sig i att man inte är ensam, att man alltid kan fråga om hjälp och komma med förslag till sektionen/läraren om vad som skulle göra det tydligare. Det blir dessutom alltid lättare med tiden. Att vara ny är aldrig lätt. Men tiden går snabbt och snart sitter ni som mig på väg att starta sista terminen och är helt plötsligt inte ny längre.

Här kommer bra att ha länkar till er nya: