Stress – hur hittar jag balansen?!

Stressen är verklig. I vårt samhälle som stort men också som student. I vardagsstressen är det viktigt att göra tid för dig själv och ditt välmående. Mellan föreläsningar, seminarium, grupparbeten och instudering behöver en kanske hinna med att jobba lite och bibehålla relationer med familj och vänner. Sova är ju också en sån där viktig komponent för vårt välmående. Och efter allt detta är det inte så mycket tid kvar för dig själv. För återhämtning.

Så hur uppnår man en balans i allt detta?

För mig handlar det om analys, planering och att säga nej.

Analysera din vardag – var lägger du din tid? Vilka aktiviteter gör du för att du måste och vad gör du för att du vill? Vad är återhämtning för dig? Återhämtning ser ju lite olika ut för alla. T.ex. läsa en bok, måla eller gå på en långpromenad.

Planera din vardag – om man har analyserat och vet till vilka aktiviteter tiden ska läggas på är det enklare att hitta balans om man har ett schema eller en kalender.

Jag hör till de som fortfarande uppskattar papperskalendern men det finns ju många bra digitala alternativ. Har man svårt att få plats med t.ex. återhämtningen/egen tiden, något som är vanligt att man prioriterar bort när man är stressad, är mitt tips att skriva in även den i kalendern. På så sätt riskerar du inte att missa din egen tid. Detta leder också till mitt sista steg.

Säg NEJ – Det är okej att säga nej. Det är okej att säga nej till tillställningar eller saker du känner tar värdefull tid som du inte har. Det är okej att plocka bort saker i din vardag som tar mer energi än de ger. Säga nej till åtaganden du känner att du borde göra men som inte är ett måste. Det viktiga när man säger nej är dock att man reflekterar över varför man säger nej och på vilket sätt man gör det. Var ärlig men snäll mot personer som involveras när du behöver tacka nej till saker.

Det här är mina tips för att uppnå en aktivitetsbalans i min studentvardag. Här hittar ni ett inlägg om Studenthälsan och hur de kan vara ett stöd vid stress för oss studenter.

7-20 januari är temat på Karolinska Institutets studentbloggar #studentstress.

Andra KI studenter har därför också bloggat om stress ur andra perspektiv. Så vill man t.ex. läsa om stressens fysiologiska påverkan på kroppen skriver Oscar om det här. Vill man veta mer om vanliga orsaker till studentstress kan man t.ex. läsa det på Linneas blogg. Resterande bloggar hittar ni här!