Studenthälsan – en tillgång för en stressad student

När man trots försök till balans i studentlivet ändå har svårt att undkomma stressen, vad gör man då? Vilken hjälp finns att få?

Stress kan orsakas av många olika faktorer och kan leda till en mängd olika problem. Är du stressad för att du inte vet hur du ska ta till dig all information. För att du, hur mycket du än läser aldrig kan få informationen att fastna? Mitt tips, se över din studieteknik. Jag planerar skriva ett inlägg om det vid senare tillfälle.

Om man har svårt att få ihop studierna och övriga livet och känner att stressen är påtaglig finns det hjälp att få. På Studenthälsan kan man få hjälp med en mängd olika saker. Förutom individuella kontakter där man kan få råd och stöd finns det lunchseminarium och kurser att ta del av helt gratis för studenter på Karolinska institutet.

På Campus Solna erbjuder Studenthälsan lunchseminariet Stresshantering, ”Att få studierna och livspusslet att gå ihop med hälsan i behåll” den 25/2  och i slutet av mars och början av april går en ACT – Stresshanteringskurs som är fyra tillfällen lång.

Att ha svårt att sova kan vara symptom på stress.  Seminar on Sleep den 15/4 på Campus Solna kanske kan vara intressant för den som upplever detta.

Det är också vanligt att stressen sätter sig i kroppen. Så sitter du och läser detta med axlarna uppe vid öronen för att kroppen har glömt hur den slappnar av erbjuds lunchseminarium om Stresshantering genom kroppskännedom på Campus Flemingsberg den 29/1. I i slutet av mars och början av april går det också en kurs om stresshantering genom kroppskännedom. Denna har jag själv provat och kan varmt rekommendera. Man får hjälp att hitta strategier för att släppa stressen i kroppen och känna igen känslor och fysiska upplevelser.Mer information om Studenthälsans utbud finns på deras sida.

Stress är en månghövdad hund men om man tar del av de resurser som finns till ens förfogade är det lättare att manövrera dagarna.

#studentstress