Tenta en vecka in på den nya terminen..

Vi hade tenta igår. Det var två små tentor som bara examinerade 1,5 högskolepoäng tillsammans. Men vi började denna kursen, Medicinska ämnen 1, i måndags så lite fort kan jag tycka att det gått.

Vi inledde veckan med två långa föreläsningsdagar, följt av två långa instuderingsdagar i mitten och med tenta som avslut igår.

Om det är något jag lärt mig av det här är det att ta bra anteckningar på föreläsningarna! Eller om man är som jag som har svårt för det för att jag inbillar mig att jag kommer komma ihåg allt ändå, hitta kursare som är grymma på att anteckna och plugga med de på instuderingsdagarna (Självklart får man hitta något man själv kan bidra med i pluggruppen, annars är man en freeloader och ingen gillar det).

Jag upplever att det är otroligt värdefullt att gå på föreläsningarna, de ger en tydlig ledning i vad som kommer examineras och hjälper en att sålla när det är dags för plugg. Ofta är också de power points som läggs upp på lärplattformen otydliga om man inte varit på föreläsningen.

En av tentorna var i funktionell anatomi vilket handlade om handen och armen. Jag lärde mig t.ex. att benen på bilden nedan heter metacarpal ben.

Den andra tentan var i ortopedi och där fick vi lära oss om vanligt förekommande ortopediska skador och sjukdomar. Det var spännande för att det är något vi säkert kommer komma i kontakt med under praktiker i utbildningen och kanske senare i arbetslivet.

Det är skönt att tenta av delar av kursen så här på en gång för att man slipper då en jättetenta i slutet, men jag är lite orolig för att innehållet inte ska ha sjunkit in tillräckligt djup på denna korta tiden och att jag kommer ha förträngt allt om en månad.. hoppas på det bästa, att det lagrats där inne någonstans för framtiden.

Jag firade hur som haver en avklarad tenta med att klättra lite och njuter nu av en ledig helg innan vi börjar med geriatrik och invärtesmedicin på måndag.

Trevlig helg!