Tips på hur man hittar på Karolinska institutet

Det kan kännas som en djungel ibland när en ska försöka hitta till rätt föreläsningssal. Vad betyder ANA? Är jag på rätt våning? Skulle vi vara i Huddinge eller Solna den här kursen? I sjukhuset eller på campus?

Frågorna som uppkommit är många. Karolinska institutet är stort och föreläsningssalarna många. Men jag tänkte ge mina bästa tips på hur jag hittar rätt.

1. Läs schemat ordentligt.

Det är lätt hänt att man antar att föreläsningen är i samma sal som igår eller på förmiddagen men icke sa Nicke och så får man stressa när man inser att det sitter fysioterapeuter i salen man trodde att man skulle vara i.

2. Flemingsberg eller Solna?

Beroende på vilket program eller kurs du läser kommer du mest vara på ena eller andra campuset. För oss arbetsterapeuter är det Flemingsberg som är vår bas. Och då framför allt Zanderska huset på Alfred Nobels allé 23, eller ANA 23 som det också kallas, där sektionen har sitt hem. En del kurser, främst de medicinska läser man dock i sjukhusets lokaler eller på Solnas campus. Det är vanligt att salarna är döpta med en bokstav följt av siffror. Första siffran är vanligtvis våningen i huset. I sjukhusetslokaler kan en sal stå utmärkt som M57 t.ex. det innebär att salen ligger på Medicingatan (M), på våning 5.

3. Använd karta.

Karolinska institutets hemsida kan man hitta kartor över både Solna och Flemingsbergs campus. De är övergripande och ger en helhetsbild över campus. Det står utmärkt vad vissa byggnader heter och vilka gator de ligger på. Här är exemplet från Flemingsberg. Hitta ett riktmärke som du vet var det ligger och utgå därifrån.

4. Läs skyltar.

På många ställen finns det skyltar som hjälper en att hitta. De är inte alltid supertydliga men att se sig omkring och aktivt leta efter en skylt eller karta kan verkligen hjälpa.

5. Fråga!

Det kanske låter självklart för en del men för många är det svårt att fråga om hjälp. Det är aldrig fel att fråga om hjälp. Fråga någon du ser på vägen om de vet var salen du ska till ligger. Fråga någon i klassen om de vet eller släng ut frågan i facebookgruppen. Du förlorar ingenting på att fråga.