Tre studenter svarar – Varför vill du bli arbetsterapeut?

– Fick förslaget arbetsterapeut

Jag har alltid varit intresserad av att arbeta med människor, men inte varit säker på vilket sätt. Jag frågade runt bland bekanta och fick förslaget på Arbetsterapeut och valde att kolla upp det. Har även pratat med arbetsterapeuter om deras jobb och tycker att det skulle kunna passa mig så jag sökte in.

När jag är färdigutbildad vill jag arbeta inom Psykiatri eller neurologi. Inom psykiatrin så känns det som att de jobbar lite mer aktivitetsbaserat vilket jag tycker verkar intressant. Att man via aktiviteter som de gillar kan få dem att må bättre. Neurologin känns som ett intressant ämnen, när vi var på praktik i termin 1 fick jag vara på en neurologi avdelning och tyckte det verkade väldigt varierat och intressant hur skador på hjärnan kan påverka någon så olika beroende på vart den sitter.

– Jag trodde jag ville bli fysioterapeut

Från första början så var jag ute efter att bli fysioterapeut, eftersom man hjälper människor med att förebygga skador samt återställa skador. Och själv så älskar jag att jobba med samt hjälpa människor och se dem utvecklas.

Men när jag skulle söka hittade jag arbetsterapeutlinjen och blev intresserad av vad den handlade om. Jag började läsa om den på nätet och insåg snabbt att detta skulle kunna vara nåt för mig, då man hjälper människor med olika hinder på alla möjliga sätt för att göra deras vardag så bra som möjligt utifrån deras mål och önskan.

Och det som gjorde att arbetsterapeut lockade mer än fysioterapeut i slut ändan var att man fick jobba så brett och med massa olika saker och inte bara kring en ”skadad” kroppsdel. Plus att man följer klientens utveckling på ett helt annat sätt.

Jag ångrar inte en dag att jag valde att hoppa på arbetsterapeut utbildningen!!

När jag är färdig med utbildningen så är jag intresserad av att jobba på Stockholm Rehab center med stora skador som ryggmärgsskador, stroke etc. Eller så vill jag jobba med barnhabilitering!

– Det verkade intressant

Jag sökte för att jag kom i kontakt med yrket via mitt dåvarande jobb som personlig assistent och visste faktiskt inte om yrket innan dess. Men jag tyckte det verkade intressant och sökte. Den arbetsterapeuten jag träffade jobbade på handrehab och jag tyckte det verkade roligt.

Nu när jag går termin 2 så har jag ändrat mig lite angående inriktning och känner mig mest intresserad av att jobba antingen med personer som har kognitiva svårigheter eller gå en basutbildning inom psykoterapeutisk metod på ytterligare två år och jobba som samtalsstöd på något vis. Det finns lite olika alternativ av vidareutbildningar och jag kan då få en magisterexamen eller eventuellt en masterexamen beroende på vidareutbildning och hur lång vidareutbildningen är, men det är då på avancerad nivå.

Känns otroligt brett och jag kommer säkert ändra mig flera gånger under dessa tre år. Kan verkligen rekommendera utbildningen, roligt!