Tre tips på digitalt studentliv!

I valborgstider är det kännbart för många studenter att vi inte har möjlighet att ses och känna samhörighet. Även om det kanske är som mest kännbart i städer som Uppsala och Lund där valborgsfirande är en stor studenttradition så kan det även i Stockholm börja kännas av att vi nu inte kunnat träffa vår klass, ha tentapubar eller luncha på campus på väldigt länge. Det är märkbart att man varit ifrån klassen och en rast under föreläsningen där man annars skulle pratat blir vid en digital föreläsning en ensam promenad hemma och kanske en tur till kylskåpet eller kaffekokaren. Den sociala kontakt och samhörigheten som annars kommer så naturligt är nu svårare att nå.

Men här är 3 tips för att ändå känna sig en del av studentlivet på Karolinska institutet i rådande tider.

Digitala studentpubar med klassen.

Som student på Karolinska institutet har du ett zoom-konto där du kan skapa länkar till digitala möten. Varför inte slänga upp en länk till klassen och ha en digital studentpub. Jag har till och med sett de som har frågesport över zoom. Huvudsaken är att få se och prata med klasskamrater och känna sig som en del av en klass och inte bara en ensam ö i studierna.

KI gymmets klasser – streamade

De fysiska gymmen på KI håller tillsvidare stängt av förklarliga skäl men Friskvården KI erbjuder istället vissa klasser digitalt och även vissa utomhus där man kan träna med andra och ändå hålla rekommenderade avstånd.  Så varför inte testa capoeira eller funktionell yoga? Hur schemat ser ut och hur man bokar en plats ser du på ki.gymsystem.se.

Zoom Fika med Medicinska föreningen.

På måndagar mellan 15-16.30 har Medicinska föreningen digital fika. Kika in på Medicinska föreningen i Stockholm på facebook så finns det mer info om vad som händer och vad det går ut på.