Vad är KUA och varför har vi det?

KUA står för Klinisk utbildningsavdelning. Det är den sista praktiken vi gör på programmet. I två veckor, eller 8 pass är vi, tillsammans med studenter från sjuksköterske-, fysioterapeut- och läkarprogrammet, på en ortopedisk avdelning och lär av varandra. Syftet är interprofessionellt lärande.

Dessa avdelningar finns på Danderyds sjukhus, Karolinska Huddinge och Södersjukhuset. Inför KUAn får vi önska vilket sjukhus vi helst vill vara på och sen håller man tummarna.

Jag hade KUA på Södersjukhuset för några veckor sedan och det är en intressant upplevelse. Jag var ärlig talat inte var så sugen på detta. Vi är mitt uppe i uppsatsskrivande. Jag ville hellre bli färdig med den än att ha en praktik på sjukhus, där jag inte alls vill jobba i framtiden.

Men, med det sagt, har jag lärt mig en hel del om, speciellt vad sjuksköterskorna gör under sina pass. Och det var kul att få lära känna andra studenter. På KUAn fick vi tillsammans ronda, planera vad som behövde göras för olika patienter och gå med varandra för att se vad de olika professionerna gjorde.