Idag markerar vi den 14:e februari i kalendern, och därmed firar vi också Alla Hjärtans Dag! Förutom att uppmärksamma din vän, andra hälft eller någon annan du tycker mycket om, är denna dag ett ypperligt tillfälle att tänka lite extra på både ditt och andras hjärtan.

Du kan bland annat göra detta genom att äta mat som är bra för hjärtat såsom fullkorn, nyttiga fetter, Omega 3, antioxidanter och mycket frukt och grönt.
Sunda recept baserade på den samlade forskningen om vad som är bra för hälsan hittar du på Sundkurs.se Så låt dig inspireras och bjud på en nyttig middag ikväll!

Även en lustfull livsstil främjar ditt hälsotillstånd. Hjärt-Lungfonden rekommenderar att du i den mån det går försöker att minska den långvariga stressen, genom att låta både kropp och sinne återhämta sig ordentligt efter större stresspåslag. Så ta det lugnt, och fokusera på dig själv en extra stund-det förlänger faktiskt livet.

Att hålla sig borta från tobak och att röra på sig (tänk ”många bäckar små” här) är även det byggstenar i en livsstil som är bra för hjärtat.

Och du, sista tipset för idag är att skicka en alla hjärtans dag-hälsning här och bidra till forskningen 🙂