Det finns (ingen) anledning till att bli arg…

Publicerat: 3 september, 2018

Photo by Gabriel Matula on UnsplashHangry- Hungry eller Angry, känns det igen? Vi är nog många som märker att humöret tryter när vi blir för hungriga..Vad beror det på, och finns det något vi kan göra för att undvika det? Enligt KI-professorn Mai-Lis Hellénius är irritation och trötthet på eftermiddagen ofta ett tecken på att blodsockret sjunkit. För att undvika det ger hon dig här några av sina bästa tips:

Ät regelbundet!

Satsa på en bra och fiberrik frukost med långsamma kolhydrater, exempelvis havregrynsgröt eller grovt bröd med grönsaker. Då får du en långsammare blodsockerstegring.

Sedan gäller det att fortsätta detta tänk med en lunch som innehåller tillräckligt med fiber, protein och fett. Fibrer i ärtor, bönor och linser gör att blodsockret stiger i lagom takt, så blanda gärna dessa med nyttigt fett såsom kyckling och avokado.

Mellanmål är bra för att hålla blodsockernivån i schack. En frukt, nötter eller kaffe funkar, men undvik fabrikstillverkade bullar och kakor.

Motionera! Om du är fysiskt aktiv har du en bättre balans mellan hunger och mättnad.

0 kommentarer

Relaterade inlägg