Har du drabbats av vårtrötthet?

Våren är här och dagarna blir allt längre. En lycklig tid för de flesta, men en del blir tröttare än vanligt den här perioden på året. Catharina Lavebratt, forskare i gruppen Neurogenetik studerar biologin bakom depression. Hon förklarar på CMM:s webb varför vårtrötthet drabbar vissa av oss

Några goda råd för att motverka nedstämdheten:

  • Försök att redan på senvintern justera din biologiska klocka genom att tillbringa mer tid utomhus i dagsljus. Att röra på sig är alltid bra. Det behöver inte handla om ett ansträngande träningspass. En promenad är fullt tillräckligt.
  • Ät och sov på regelbundna tider. Det hjälper din kropp att hålla den interna klockan synkroniserad.
  • Vitamin-D (som det finns gott om i fet fisk, ägg och mjölk) kan ha en anti-depressiv effekt. Hormonet aktiverar gener som är involverade i regleringen av kroppsrytmer.

Om tröttheten påverkar ditt vardagliga liv (jobb, familj, etc.) bör du kontakta din vårdcentral. Ljusterapi, anti-depressiva läkemedel och kognitiv beteendeterapi är tre vanliga behandlingsmetoder mot årstidsbunden depression.

.sjukhusparken

 

0 kommentarer

Relaterade inlägg