Har du drabbats av vårtrötthet?

Publicerat: 5 april, 2016

Våren är här och dagarna blir allt längre. En lycklig tid för de flesta, men en del blir tröttare än vanligt den här perioden på året. Catharina Lavebratt, forskare i gruppen Neurogenetik studerar biologin bakom depression. Hon förklarar på CMM:s webb varför vårtrötthet drabbar vissa av oss

Några goda råd för att motverka nedstämdheten:

  • Försök att redan på senvintern justera din biologiska klocka genom att tillbringa mer tid utomhus i dagsljus. Att röra på sig är alltid bra. Det behöver inte handla om ett ansträngande träningspass. En promenad är fullt tillräckligt.
  • Ät och sov på regelbundna tider. Det hjälper din kropp att hålla den interna klockan synkroniserad.
  • Vitamin-D (som det finns gott om i fet fisk, ägg och mjölk) kan ha en anti-depressiv effekt. Hormonet aktiverar gener som är involverade i regleringen av kroppsrytmer.

Om tröttheten påverkar ditt vardagliga liv (jobb, familj, etc.) bör du kontakta din vårdcentral. Ljusterapi, anti-depressiva läkemedel och kognitiv beteendeterapi är tre vanliga behandlingsmetoder mot årstidsbunden depression.

.sjukhusparken

 

0 kommentarer

Relaterade inlägg