En bra lunch gör dig både till en snabbare beslutsfattare och trevligare kollega

Även om du har mycket att göra, och kanske känner att du inte har tid, är det aldrig en bra idé att hoppa över lunchen, eller att äta för lite för den delen.

Petra Lundström från Klinisk fysiologi är expert på hur vi ska tänka kring den mat vi äter för att öka vår prestation. Energibrist skapar stress för kroppen och den kognitiva delen av hjärnan som hjälper dig att fatta bra beslut nedgraderas när energin i kroppen tar slut. Förutom att äta mat som ger kroppen energi, gäller det även att försöka stressa ner under lunchen, och tillåta kroppen att smälta maten för att vi ska tillgodose oss näringen och för att hjärnan ska orka arbeta.

Så vad ska vi då stoppa i oss? Enligt Petra behöver det inte vara så komplicerat, i grund och botten behöver kroppen kolhydrater, proteiner och fett för att fungera- så det är bara uppdatera din lunchlåda med dessa ingredienser! Bra kolhydrater är pasta, ris, couscous, quinoa, potatis och bröd. Exempel på bra proteiner är fisk, kött, kyckling, tofu, sojabönor och ägg. Fettet brukar komma av sig själv. Om vi dessutom lockas av det vi ser på tallriken ökar vår vilja att äta maten och bli mätt, så snåla inte med färgglada grönsaker!
Fler tips av Petra Lundström finner du här