Sju hälsosamma tips för att förebygga diabetes

Publicerat: 13 november, 2017

Photo by Maja Petric on Unsplash

Idag är minst 450 000 svenskar drabbade av diabetes. Faktum är att diabetes ökar i hela världen och snart har hela 10 % av jordens befolkning sjukdomen. Typ 2 diabetes (tidigare kallad åldersdiabetes) är den form som ökar allra mest. Detta må vara dystra siffror, men en god nyhet är att det faktiskt går att förebygga sjukdomen och även lindra komplikationerna som kan uppstå i samband med den.

Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning vid Karolinska Institutet visar i sin forskning att det med en ändrad livsstil går att minska på det farliga, höga blodsockret. Det är främst bättre kost och mer motion som gäller.

Kerstins nyttiga tips:

  • Medelhavskost och ”ny nordisk” mat ger bättre blodsocker, blodfetter och minskar risk för hjärt-kärlsjukdom och typ 2 diabetes
  • Ät färre kalorier och sockerhaltiga produkter men mer bär, frukt, fibrer, baljväxter och grönt
  • Rör på dig, tex dansa, spela golf, gå ut med hunden, styrketräna, arbeta i trädgården
  • Tobaksförbud
  • Sov 7-8 timmar per natt
  • Undvik negativ stress, var socialt aktiv
  • 1 glas vin per dag är ok, kaffe, lite nötter/mandel och lite mörk choklad utan tillsatser är också bra
  • På KI’s temasidor kan du läsa mer om Diabetes typ 2

    0 kommentarer

    Relaterade inlägg