Ta tillfället i akt och förbered dig inför vintersemestern!

Publicerat: 12 februari, 2015

Under den årliga fjällveckan vill man gärna maximera sin skidåkning både utför och på längden.

Även om alpin skidåkning är en explosiv sport behövs både styrka, koordination och uthållighet för att orka flera 8 timmarsdagar på raken. Statistiskt sett inträffar de flesta skadorna dag tre, då merparten har åkt sig trötta och inte återhämtat sig ordentligt.

Knäleden är den led som är mest utsatt för skador bland alpina skidåkare. Något dyker upp i backen som gör att du tappar balansen och förlorar trycket på ytterskidan, när du sen återfår trycket kan det leda till en kraftig rotation i knäleden med till exempel en främre korsbandsskada som följd. För att motstå krafterna behövs det koordination mellan bålstabilitet och benstyrka samt reaktionshastighet.

En oväntad upptäckt i vårt alpina forskningsprojekt var att 70% av skadorna skedde i vänster ben, vilket är förvånande i en idrott där du ska prestera lika bra till vänster som till höger!

Fundera på om du har någon favoritsida t.ex. vilket ben du föredrar att ta första steget i en trappa med eller uppför en trottoarkant. Genom att träna på att göra tvärtom och utmana sig själv ökar man troligen sin koordination och säkerhet.

Men det finns fler aspekter än din kroppsliga styrka och reaktionsförmåga om man vill minska skaderisken. Kollisionsolyckorna har ökat lavinartat i backarna – troligen på grund av att utrustningen medger högre hastigheter.

  • Tänk att anpassa farten till din förmåga!
  • Glöm inte att kontrollera din utrustning innan du far iväg på semestern!
  • Fungerar bindningarna som de ska? Är de rätt inställda? Har de stått i garaget sen förra året kan funktionen vara nedsatt och risken för att de inte löser ut i kritiska situationer som följd!

Vill du veta mer om vårt forskningsprojekt och ta del av fler förslag på utmanande skidövningar – spana in vår film på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=RHp9LhgKwOc

Hoppas du får en njutbar och skadefri vecka i fjällen!

Skrivet av Maria Westin, doktorand på Centrum för Idrottskadeforskning och Utbildning

Westin-Maria-225

1 kommentarer

Relaterade inlägg