Gripande och intressant med Jonas Frisén

Jonas Frisén, professor och forskare vid KI, var gäst i Sveriges Radios Söndagsintervjun i går morse. I samtalet berättar Jonas bland annat om hur han upptäckte att det nybildas celler även i den vuxna ryggmärgen. Upptäckten skedde i en tid då man trodde att det vuxna cellsystemet var väldigt statiskt: att “allt är fixerat och ingenting kan förändras”. Nervsystemet är alltså inte så statiskt som man trodde tidigare och betydelsen av den här upptäckten kan knappast överskattas.

I programmet berättar Jonas Frisén också om sin egen allvarliga sjukdom och varför han föredrar att vara kvar på KI trots mycket generösa erbjudanden från andra universitet. Det är 45 minuters gripande och intressant lyssning som jag  starkt kan rekommendera. Finns också att ladda ner som podd.

Och på tal om podd, så vill jag slå ett slag för KI-studenternas egen Statuspodden. Sedan december 2017 så har studenterna totalt producerat och publicerat 15 avsnitt. I det senaste fick jag äran att vara med och diskutera bland annat utbildningens villkor och hur KI kan bli ännu bättre. Just nu är det det Irene Kessler och Timo Oosterveld på läkarprogrammet som driver Statuspodden.