38. Nobel 2019 – hur kan celler känna syrenivåer? Nobels toastmaster ger oss svaret!

Hej!

Idag är det den 10:e december. För alla oss med ett hjärta för vetenskap innebär det en av årets höjdpunkter: nobelfesten! Årets nobelpris i fysiologi eller medicin går till forskning om syrenivåer i kroppen, och hur celler reagerar på dem! Vi försöker oss på att förklara priset, så att du kan verka extremt påläst framför TV:n ikväll!

Vi har besök av läkarstudenten, tillika Nobelmiddagens toastmaster, Sara Tabari, som berättar om festligheterna, hur hon förbereder sig för att tala inför kungafamiljen, regeringen, nobelpristagarna och hundratusentals tittare runt om i världen. Självklart pratar vi även om hur man som student kan engagera sig i festligheterna!

Hör av er vid frågor!

/Timo