Idag är det ingen vanlig dag….

Idag är det min födelsedag, hurra hurra hurra! 21 år?? Tiden går så j*kla snabbt? Jag började ju gymnasiet nyss… nä förmodligen inte då, men så känns det.

Ja 21 år idag, vad ska man göra dårå? – plugga hela dagen kanske?

Nä, jag ska faktiskt på ishockey idag, Brynäs-Djurgården och sedan ska jag ut och äta på restaurang här hemma i Gävle. Det ska bli kul, om Brynäs vinner vill säga…

Första veckan av T2 är gjord, vad har vi gjort?

Måndag: Upprop (se 15 januari – T2 har numera börjat-inlägget) och även en liten kort utbildning av vårt journalsystem, Opus. Det är en konst att förstå sig på det och lära sig hitta alla finesser.

Tisdag: Ledig! (p.g.a att vi var uppdelade i smågrupper på Opusutbildningen och jag hade på måndagen)

Onsdag: Auskulterade en tandhygienist från T4 på förmiddagen. Jag var alltså med när hon arbetade med två patienter på förmiddagspasset. Intressant. För snart är det ju min tur, men denna termin och även T3 jobbar vi i par. Men om ca 1år är det jag som sitter där ensam med mina patienter med.

Torsdag: Började egentligen 9:30, men eftersom Stockholms pendeltåg är så himla härliga (<3) så var i princip halva klassen försenade, inklusive läraren, så vi började 10:00 och hade en genomgång inför första patientpasset. Sedan hade vi en kort genomgång från KI:s studenthälsa om vaccination mot hepatit B (något vi vårdstudenter ska vaccinera oss mot).

Fredag: Klinikpass för grupp 1 (min grupp). Idag jobbade vi med våra klinikpartners, på förmiddagspasset är den ena patient och den andra tandhygienist och efter lunch, på eftermiddagspasset byter vi. Idag hade vi samlat på oss plack i 3 dagar, usch!! vi hade inte fått borsta tänderna eller använt fluorskölj på 3 dagar för att få en mildare inflammation och en plackansamling längs tandköttskanten. Därefter undersökte partnern (konstiga förkortningar som) GI, BOP och PI (om du verkligen vill veta så får du använda google, det blir för långt för mig att förklara 😉).

Nästa klinikpass är det utdelning av patienter!

Obs det är inte blod, utan jag blir infärgad för att påvisa plack bättre 😊