Intervju med Kicki – Tandhygienist sedan 2007

Hej Kicki, vem är du och vart gick du din utbildning?
Hej, jag är 38år gammal tvåbarnsmamma som bor tillsammans med min sambo i Gävle.
Efter min examen har jag arbetat på en privat klinik – endast 1 år.
Sedan 2008 har jag jobbat inom Folktandvården Gävleborg på olika kliniker.
Det senaste året har jag arbetat på Pedodonti i Gävle (en klinik för barn som behöver specialbehov).

Jag gick min utbildning i Falun, 2år (nerlagd idag).

Varför blev det tandhygienist?
Varför det blev tandhygienist var p.g.a. att jag visste att jag vill fortsätta arbeta med människor, men i en annan form än den jag gjorde. Jag jobbade då som habiliterare inom Gävle kommun.
Jag sökte både utbildningen arbetsterapeut och tandhygienist – men när jag kom in i Falun var det klart!

Vad tycker du är det bästa med yrket?
först och främst så har jag mitt drömjobb nu på Ped! Det kanske låter som en klyscha men så känner jag just nu. Efter snart 11år som hygienist så utvecklas jag fortfarande, det är ju otroligt!
Barnen som jag möter dagligen tillåter mig att utvecklas och vara kreativ och därför inte fastna i något gammalt ’’hjulspår’’.
Jag har fantastiska kollegor som jag bolla med och vi hjälper varandra hela tiden, vi har en stark teamkänsla som verkligen sätter barnen i fokus.

Det bästa med att vara tandhygienist är att jag utvecklas i min yrkesroll och som person!
Även att jag får chansen att möta och arbeta med så många underbara människor!

Vad tycker du är det sämsta med yrket?
Det ’’sämsta’’ med yrket är nog att det ibland känts tufft och tidvis har varit hög arbetsbelastning och arbetstempo! Ibland när man går hem och tänker lite extra på dagen och inser att ’’jag hade kunnat göra det där bättre’’ eller ’’nu hann jag inte det och det p.g.a. tidsbristen..’’
En annan sak, som jag snarare skulle kalla en nackdel och inte något som är sämre med jobbet, är att jag möter familjer och barn som har det svårt och tufft i livet. Det är lätt att man tar med sig tankar hem här med.

Har du någonsin ångrat dig – alltså att utbilda dig till tandhygienist?
Nä, jag har inte ångrat mitt val!!

Har du något tips, nu när du jobbat som tandhygienist ett tag, till framtida tandhygienister?
Ett tips jag har, som hänger ihop med frågan ’’vad tycker du är det sämsta med yrket?’’ är att ni låter saker ta sin tid! Som ny tandhygienist vill man hinna med allt men ta det lugnt. Och sätt upp tid så du hinner!! Våga fråga dina medarbetare, se dem som tillgångar och hjälp varandra. Hjälp en kollega att sprita av, registrera status, plocka disken etc. Det gör en sådan skillnad och lättar upp i stressen!

Möt varje patient med intresse och nyfikenhet för bakom munnen och tänderna så finns det en människa. Du kan så ett frö till förändring men det är varje persons ansvar att göra den förändringen. INGA HÅRDA PEKPINNAR!!

Lycka till i ert kommande yrkesliv!

(Inflikning av Linda – Kicki är världens mysigaste tandhygienist! Jag jobbade med henne under mitt år inom FTV och hon är definitivt en bidragande faktor till varför jag gjorde mitt val!)