Jobba, Jobba, Jobba…eller inte?

Såååååå hur klarar man sig i studierna med pengar…

1. CSN. Ansök om CSN. Om du inte vill ha lånet så kanske man kan få bidraget och jobba för resten av pengarna. Lånet finns för en anledning- du kan inte survive on just the bidrag! Då måste du jobba helt enkelt.
  2. Jobba. Problemet är ju att tandläkarutbildningen är som ett full time job. Desto mer tid du lägger in desto bättre kommer du bli. Du kommer vara mindre stressad utan jobb och kunna fokusera bättre. SIMPLE. Vad du än gör: Prioritera studierna. Vissa jobb kan vara duktiga på att få dina prioriteringar att ändras och när du börjar faila och måste göra om pga det så kommer dom inte att tycka synd om dig. Your decisions! Make them good.

Innan jag kom in på KI så jobbade jag helg på en haven för biomedical people. Skönt job, bra timmar för en utan barn. Jag fick studieuppehåll för att mina chefer är dom bästa. Det här jobbet var den jag skulle växa i om jag inte kom in på min drömutbildning. Ibland får man gå med plan B helt enkelt.

Jag började auskultera/assistera på folktandvården och nu är jag anställd där (timanställd). TIP: Om du auskulterar kan du samtidigt som du lär dig yrket, lära känna personalen, lära känna arbetsplatsen! Thats what I did. Yup man kan kalla det volunteer work som might not have paid off men it did. Jag älskar stället. Älskar personalen där och vill jobba där så fort jag kan. Så jag blev erbjuden anställning och tog det. Jag ger mina timmar till dom och har dom tider så jobbar jag annars så går jag in ändå när jag har tid och auskulterar- No problem.

Det är inte ofta man är ledig och jag har ju en plutte nutte som ska få ha sin mamma. Så först hade jag mammapenning. Men den är ju slut. So I need some extra cash. One could live off a partner men jag gillar ändå att bidra vilket jag gör med CSN men ni får komma ihåg att jag jobbade mycket innan och för ha kvar lite av livsstilen är det skönt med lite till. OCH jag har problem med att sitta still.

Så lillen sover 19. Jag tänker att när jag känner att jag har energin så kan jag jobba till senast 00.00. Så på mitt gamla jobb var jag som en duracell kanin (is that what it was called?). Jag har fortfarande lite av det i mig och kan jobba när de har behöv för extra personal så där är det samma. Ger mina timmar och jobbar. Provade det i fredags innan vi alla blev sjuka och det va faktiskt väldigt trevligt att vara tillbaka. Slipper sitta o käka skit på kvällen, och tar en paus från en rutin som jag har fallit in i. You need to sometimes break the pattern så man inte lose your mind! Skönt att träffa folk i olika rum. Familjen, vänner, studenter, full time workers lite av allt. Get a glimpse of everything. Sköna är att jag brukar kunna känna av om det är för mycket så jag oroar mig inte för att go crazy. TIMANSTÄLLNING is the way to go för er studenter. Inget fast för då blir det tufft- thats my advice. Om det är fast så får ni helt enkelt verkligen prioritera rätt så ni inte mår dåligt. Mår ni inte dåligt kan ni se ut så här:

Bildresultat

Skojjar =) but I do love this picture!

Jag blev sjuk. Kan ha med att jag sov lite, gav blod, jobba sent och blev sen smittad. MEN we shall try again!

Det är inte svårt att hitta jobb. You look enough you will find it. Många av mina klasskompisar har nu hittat extra jobb på privatkliniker samt folktandvården inför sommaren- Då finns ingen CSN så perfekt för att hålla kunskapsnivån uppe och känna cash money.

Things I wouldve done different 1st time studying. Bo hemma om det går ( om inte du måste pendla för det är inte värt det), lägg undan pengar, köp bostad. Dont be stupid with alcohol/party. Cook food. Kom ihåg att tar du lånet så är det LÅN =) Med låg ränta hehe.

Random men måste hejja på fellow KI student i fysioterapist programmet: Olivia Eliasson Melodi festivalen Hejjjjjjjaaaaaa!!!!!!

Bildresultat för olivia eliasson