OSCE Objective structural clinical examination

T9 allihopa. T9.

Vi har haft Pedodonti tenta, ortodonti tenta (dessa är från termin 8 en flyttades fram pga corona)

Farmakologi tenta PASS- detta va i form av digital tenta!

OSCE

Så jag har vart lite pirrig för OSCE. Så här gick det till:

Gick in i en sal kl 09.30 om jag minns rätt. Fick ett häfte med olika stationer där man kunde läsa olika fall. Sen var det dags att gå till kliniken och ställa sig i den bås man bli tillsagd att börja i.

10 stationer varav 3 va vilo stationer

Vad är en vilo station? Jo du får sätta på dig hörselskydd så du inte hör vad andra säger och sen får du vatten och vi fick tom saft =)

Vi fick följande:

station 1. Hjärt och lungräddning

station 2: Ett fall som va kopplat till karies. Jag blandade ihop det här med en annan station så jag va lost en sväng men sen fick jag tillbaka mitt flow men då vart det tyvärr lite för sent för min del (oops)

station 3: endo/bettfys. Patient fall där vi fick klura ut om det va endodonti eller bettfys fall.

station 4: parodontitfall. Vi fick säga hur vi skulle behandla denna patient och även sätta diagnos.

station 5: protetik. vi fick titta på en kronpreppad tand och avgöra om det va en bra prepp eller dålig. du måste förklara då vad som är bra eller dåligt.

station 6: akut. Vi fick här inte se i patientens mun. vi fick ställa frågr och komma med en trolig diagnos.

station 7: endodonti. Hur byter du brickor inför en endodontisk behandling.

Man får 10 in på varje station. Man måste klara 5/7 stationer (vilostationerna räknas såklart inte- imagine om man blev examinerad på hur man vilade =) )

Sen blev vi införda till karantän där vi fick sitta i 2.5 timma tills andra grupper började deras prv så man inte kan fuska!

Men all lycka i mig så delar jag med mig att jag klarade OSCE och en vikt släppte från mina axlar. Med det är det viktigt att säga att nervera slår in under ett sånt här prov, och klarar man inte provet så får man 2 andra chanser på sig.

TIPS: behåll lugnet. ta din tid. tänk innan du pratar och tro på dig själv och dina val. Går det dåligt måste du veta varför, få feedback och lär dig av dina misstag tills nästa gång!

(To come, Oral radiologi och oral diagnostik!)

Tack för att ni läser!

PS

Min fina telefon blev stulen i helgen så alla mina bilder är borta =( MEN så fort jag får min nya så lovar jag att lägga upp video på alla avdelningar i skolan så ni får en bild av hur vi har det i skolan! until then…