Till er som inte kom in…

I feel the disappointment. I do. You dont believe me?

För dig som inte vet. Jag gick i skolan i England och sökte till queen mary, kings, aberdeen, brighton and god knows what schools. 5 år i freaking rad. Fick inte en interview.

Systemet: Ansökan endast betyg+personligtbrev…interview…antagning. Jag fick inte ens intervju. Men 3 års erfarenhet, hjälpt att driva 2 kliniker och tandsköterska. Auskulterade när jag va 14. Hade verkligen mål och visste vad jag ville. Men betygen räckte inte. Dom va inte ens dåliga. Men jag va inte en plugghäst och hade gått i dom 2 sämsta skolorna i området och hade inte en chans mot de som gick i privatskolorna eller dom som kom från utlandet. Pressen va hård, competition rough. Kom in i Rumänien via pluggamedicin som vaett svenskt företag då. men Det kändes inte tryggt för mig. Utbildningsplanen lockade inte mig heller.

Varje år blev jag knäckt. Fick brev med nekande, Inte en chans att visa mig själv på intervju där jag VISSTE att jag skulle visa att jag va en bra kandidat. För det var jag. Utan rätt förutsättningar. Det tog på mig. Ordentligt. Jag plugga biomedicin. Ångrar ej detta. Det va en chans för mig att komma in via den utbildningen men även då visade det sig att i sista året blev det stor competition och man behövde komma ut med en 1st för att ens ha en chans. Så jag gav upp. Flytta tillbaka till Sverige när jag blev klar och tyckte den drömmen var lost. Levde mitt liv. Allt som hänt tills nu. Jobb, kompisar, sociallife, my child, antropologi, fackarbete you bloody name it..EVERYTHING would be different om detta inte hände. Allt poof borta. Avslump fick jag höra om TAPIL och tro mig jag trodde det skulle vara omöjligt.

IBLAND händer saker inte straight away. Det är lugnt. Fortsätt kämpa. Utveckla dig själv, få erfarenhet, kör din plan B. Ibland blir det plan B. Lär dig leva med det men GE INTE UPP!

Min fina mamma med hennes inte så bra svenska körde komvux, top betyg, kom in på tandläkarlinjen med 3 barn (and a hell of a supporting husband) när hon va 34. We didnt suffer from it. Ändå närvarande och loving. Anda hell of a inspiration for us all. Dont get me wrong det är inte lätt men är man driven så klarar man det.

Va ledsen. Gråt, Sura. But max nån vecka. Sen kan du börja planera din nästa move. Behöver du hjälp kan du höra av dig. I dont mind.

du KAN om du VILL! Hejja dig. Trust me…ibland är det bra att inte få som man vill i början.

@yourfuturedentistawaz på IG kan du nå mig.