Hur mycket tid konsumerar universitetet? (År 1)

Först och främst beror det på vilket program du går på, men eftersom du är inne på min blogg antar jag att du är intresserad av just optikerprogrammet. OBS individuellt! Alla har olika studietekniker och takter. Jag kommer att skriva ur min egen erfarenhet. Vidare beror det också på vilken kurs.

Heltidsstudier brukar man rekommendera att lägga 40 timmar per vecka på. 40/7 blir ungefär 6 timmar per dag eller 8 timmar per dag i fem dagar om man faktiskt ska få någon helg! Men hur ser det ut i verkligheten?

Är man aktiv och effektiv i skolan behöver man oftast inte plugga hemma efteråt (förutom när tentan börjar närma sig). Räkna med att vi är i skolan 6~7 timmar. De flesta föreläsningar är frivilliga då universitetet innebär eget ansvar för sina studier, men jag rekommenderar STARKT att närvara. Det ger väldigt mycket! Du får ju ~7 timmar av 8 redan avklarade om du bara är där.

Och har du bra föreläsningsanteckningar som du förstår behöver du inte ens titta i en bok. Det här är någonting unikt för optikerprogrammet till skillnad från många andra, vi använder nästan knappt några böcker. Men de finns iallafall; är någonting oklart eller om man vill fördjupa sig mer och förstå bakgrunden till något – så får man ta fram böckerna! Alla kursböcker finns på KI:s bibliotek (KIB) antingen i fysisk form eller som E-bok.

Som sagt har varje individ sin egen takt och vissa kurser kräver mer tid än övriga. Med det sagt, det brukar ta faktiskt något mindre än 40 timmar i veckan rent generellt. Men allt beror vad man har svårt/lätt för och hur man lägger upp sina studier. Dagarna innan tentan kanske man lägger 12 timmar per dag så det kanske jämnar ut sig tillslut ändå? Skämt åsido. Lite överdrift. Dagen innan behöver dock vara helt ledig till tentaplugg enligt mig iallafall!
Kom ihåg att universitetet innebär intensiv tempo, förstår man inte något måste man direkt fixa det på en gång annars blir det svårt sen. Det går fort fram och nya saker kommer hela tiden. Men hjälp finns att få, så utnyttja det!

• Ett tips: det gäller att förstå hellre än enbart memorera. När man förstår varför man gör som man gör/varför det blir som det blir/hur någonting är som det är (… you get the picture) kommer det genast att sätta sig bättre än om man bara försökte memorera att ”så är det”. Det är inte alltid lika lätt men man får fråga lärare eller klasskamrater. OBS 2, var försiktig för övertänkandet för man kan enkelt börja förvirra sig själv! Ibland kan det faktiskt vara nyttigt att acceptera att så är det, så länge man kommer ihåg det till tentan 😛