3 frågor med svar

I detta inlägg tänkte jag svara på tre olika frågor som jag fått ställda till mig via er läsare och som jag anser kan vara tre intressanta frågor att få svar på innan man kanske väl bestämmer sig för tandhygienistprogrammet och även studieorten – i detta fall Stockholm.

• Hur är studentlivet på KI? Är studentlivet i föreningen (OF) fram för allt för tandläkarstudenter?

Detta är en fråga som egentligen borde passas vidare då jag inte är aktiv i studentlivet pga. att jag spenderar min tid efter skolan på ett tåg hem till Gävle.
Jag vet att Stockholms studentliv inte är i klass med Uppsala och Linköping, men det finns föreningar att gå med i och vara aktiva i.

OF är för både tandhygieniste- och tandläkarstudenter! Det är absolut inte bara tandläkarstudenter, dock består väl majoriteten i OF av dem, men det är ju bara för dem har större klasser och studerar flera år på KI.

Jag är faktiskt medlem i OF (det är gratis!) även fast jag inte är aktiv, så det är ju bara att bli medlem sen får man känna efter hur aktiv man vill vara inom föreningen. Men dem verkar ha jättekul ihop, det kan jag i alla fall säga!

• Hur fungerar det med den så kallade skolkliniken? Kan man få vem som helst som patient?

Ja som sagt har KI en egen klinikmottagning, den är uppdelad i olika sektioner med massor av bås som vi jobbar i. Det är inte avgränsade rum med dörr och väggar som det är ute på kliniker. Här jobbar både tandläkar- och tandhygieniststudenter uppdelade i egna sektioner och olika dagar. T1 och T2 har vi alltid haft klinikdagar på måndagar och fredagar.

För att bli patient hos KI så måste man ansöka om att bli det. Det är inte så att du kan få KI som din ’’hemmaklinik’’ bara för du bor i Flemingsbergs område. Det ställs vissa krav för att kunna bli patient här och framförallt måste patienten ha mycket fritid eftersom det handlar om 1-2h tider som dem ska avsätta ca varannan vecka hos oss! (därför blir det mycket pensionärer)

• Hur mycket är obligatoriskt?

Det är inte många föreläsningar som är obligatoriska, det fråmgår isåfall på schemat, att det står t.ex ’’oblig. föreläsning’’. Däremot går jag nästan på alla föreläsningar fast jag pendlar från Gävle! Jag anser att föreläsningarna är viktiga och det är ju föreläsningarna som bygger upp den kommande tentan. Och den vill man ju inte faila?

Om jag stannar hemma i Gävle under en dag då det är föreläsning så ber jag mina klasskompisar om anteckningarna de tog. Det är alltid ett bra tips!

ALLA klinikpass är obligatoriska (vilket egentligen är rätt obvious, för hur ska vi annars kunna utvecklas till hygienister om vi inte går på klinikpassen och tränar att arbeta kliniskt?)

Även alla seminarium/redovisningar är obligatoriska. Om man inte dyker upp på de tiderna får man en restuppgift som ska lämnas in.

Hoppas detta var nyttig information för dig och om du undrar någonting annat -> hör av dig, jag är bara ett mail bort! 😊