Vad tycker mina klasskompisar om tandhygienistprogrammet?

Innan denna blogg läggs ned pga. avslutande studier tycker jag det vore en bra idé att ge er lite fler studenters åsikter och inte bara tjata ut er med mina – så här kommer en intervju med mina tre nyfunna vänner från klassen.

Marie, 28 år

Hur kom du på att du ville börja plugga till tandhygienist?
– jag bodde utomlands och var arbetslös och visste inte vad jag ville göra med mitt liv. En vän bad mig söka till 3 olika kurser eller program för att börja plugga, hon menade att bara jag börjar plugga så kommer mina ögon och tankar öppnas för framtiden. Jag scrollade igenom alla utbildningar på antagning.se men jag fastande inte för något av det jag hittade.  Jag hade som krav att det skulle vara med människor, ha bra arbetstider samt mer fysiskt eller att man arbetar med händerna. Tillslut när jag scrollade vidare och kom på ’’T’’ hittade jag tandhygienist. Jag kollade på olika skolar, läste kursplan och intervjuer. Detta kändes rätt och jag sökte till 3 olika skolor och kom in här i Stockholm.

Vad tycker du har varit mest utmanande under utbildningen?
– Mest utmanande var utan tvekan OSCE under T2 som Linda säkert berättat om. Jag var uppstressad och supernervös. Jag kuggade 1 av 7 delar och just där och då kändes det supertungt men i efterhand har jag insett – jag var ju sååå duktig! Det gick ju faktiskt bra tillslut men stressen är det värsta. Ta en sak i taget så klarar man det!

Vad har varit roligast under utbildningen?
– roligast under utbildningen är alla nya vänner jag har skaffat mig. jag flyttade till Stockholm från en liten ort i Värmland och kunde aldrig drömma om att jag skulle träffa vänner jag kommer ha kvar för livet, några av mina idag allra bästa vänner!

Hur ser din framtid ut? Ett tredje år eller jobb direkt?
jag känner mig klar med pluggtiden för tillfället och har redan nu fått en heltidsanställning som jag börjar på efter examen. Det känns spännande och utmanande, känslor som påminner om när jag sökte in till tandhygienistprogrammet för två år sedan.

Elin, 24 år

Hur kom du på att du ville börja plugga till tandhygienist?
– jag har alltid varit intresserad av att jobba med tänder. Planen var att först läsa till tandläkare men jag kände att jag först ville se om tandvårdsyrket var något för mig, därför beslöt jag mig för att läsa till tandhygienist först.

Vad tycker du har varit mest utmanande under utbildningen?
– det mest utmanande är att lyckas förmedla det teoretiska vi lär oss till våra patienter i praktiken.

Vad har varit roligast under utbildningen?
– att kunna hjälpa patienter, se en förändring hos dem. Även att träffa likasinnade vänner som en dag kan bli mina arbetskamrater.

Hur ser din framtid ut? Ett tredje år eller jobb direkt?
– jag har bestämt mig för att inte läsa det tredje året. Jag har fått jobb på en folktandvårdsklinik och är det så att jag vill läsa vidare så kommer det bli till tandläkare!

Louise, 28 år

Hur kom du på att du ville börja plugga till tandhygienist?
– jag valde detta yrke för att jag alltid har tyckt att det är roligt att integrera med människor och vårdyrket har alltid intresserat mig. Jag valde mellan att arbeta som veterinär eller tandhygienist, slutligen blev det detta yrke – som är otroligt roligt!

Vad tycker du har varit mest utmanande under utbildningen?
– det är alltid svårt med en ny kurs när man inte vet vad man kan förvänta sig och jag tyckte det var svårt med vårt intranät ’’pingpong’’ i början och jag gick miste om massa information pga. att jag inte förstod mig på det. En annan utmaning har varit alla nya termer som krävts men lärararna har varit väldigt pedagogiska och hjälpsamma. Ibland har det förekommit att vi blivit indelad i olika grupparbeten och dessa kan vara ganska utmanande, speciellt om man är många i en grupp.

Vad har varit roligast under utbildningen?
– från första dagen träffade jag ett väldigt härligt gäng som gjort utbildningen så mycket roligare och lättsammare. Förutom härliga kollegor/kompisar så har klinikpassen varit otroligt givande, lärande och roliga. Sittningarna som hålls i skolan är också trevliga och jag rekommenderar alla att gå på en sittning!

Hur ser din framtid ut? Ett tredje år eller jobb direkt?
– jag har bestämt mig att börja arbeta istället för att gå det tredje året då jag redan har fått en tjänst inom folktandvården.