Hur ser en vanlig dag ut?

Ingen dag behöver vara den andra lik, ena dagen är det sovmorgon och nästa dag kanske det är 8:30 som gäller. Ibland slutar vi 12:00 och ibland blir det enda till 16:00. Ibland är det flera föreläsningar på en dag och ibland är det bara en. Såhär såg dagen: 7/12 ut för min del.

6:30 – Klockan ringer. Observera; idag är det ”sovmorgon” för min del. De värsta dagarna är när vi börjar 8:30, då jag lär gå upp 5:00-5:30.

6:50– Beger mig på cykeln mot Gävle station. I bästa fall = får skjuts!

7:19 – Tåget går. Och jag slumrar till lite lätt och äter min medtagna frukost.

8:21 – Framme i Uppsala – Byter till pendeln och åker mot Flemingsberg.

10:00 – Skolan börjar. Först ut: Cellbiologi. Obligatorisk föreläsning. (= du måste vara där, annars får du en restuppgift) Denna gång hade vi faktiskt föreläsningen gemensamt med tandläkarstudenterna och föreläsningen var på engelska. Detta är ej vanligt, första gången det skedde!

12:00 – Lunch. Jag har med egen matlåda, ställer dock inte in den i matsalens kylskåp då jag hört folk som blivit av med sin lunch. Fattiga och hungriga studenter som inte kan skilja på ditt och mitt tyvärr… Det finns en fräsch lunchrestaurang, Alfreds, som erbjuder dagens lunch i både kött och vegetariska rätter. Även matiga baguetter, pajer och sallader finns.

13:00 – Eftermiddags föreläsning. Även denna föreläsning var obligatorisk, Oral Histologi. Dock brukar det sällan vara flera oblig. föreläsningar samma dag, men idag var ett undantag.

15:00 – Tack för idag, slut för idag. Jag skyndar mig mot något passande tåg. Ingen tid får gå till spillo.

Värt att lägga till: under föreläsningarna ingår också pauser, någon lite längre och någon ”bensträckare”. Så det är absolut inte att man sitter på stolen från start till slut och bara antecknar.

Pluggställe på Campus Flemingsberg ANA8