Hur ser en vanlig dag ut? #7

Första veckan på termin 4 är slut. Kryssad i schemat. Skönt. Vi är på gång.

Denna vecka har varit en relativt intensiv vecka med mycket föreläsningar och ett klinikpass (och en ledig dag förstås). Men hur såg denna efterlängtade löningsfredag ut då?

5:30 – Klockan ringer. ZzzZz..

6:12 – SJ-tåget mot Sthlm C avgår. Jag lyxar återigen till det nu i januarimånad med SJ-tåg i 30 dagar efter en sådan julklapp. Annars är det på tok för dyrt med SJ-tåg för en student som bor i Gävle.

8:15 – Framme på skolan och fixar lite administrativa grejer, t.ex. att ta uppgifter om en patient på skolans datorer som ska vara till en uppsats framöver. Det är alltid skönt att ha lite extra tid såhär innan skolan så man vet att man är i tid och kan fixa saker som dessa.

9:00 – Ortodontiföreläsning. 3h lång föreläsning med en jätteduktig ortodontist. Ortodonti står för ’’rak tand’’, det handlar alltså om tandreglering och alla konsekvenser som kan uppstå i ett växelbett (eller i det primära/permanenta bettet), d.v.s. när man tappar mjölktänderna och ska få de permanenta. Detta är ett ämne som intresserar mig mycket, dels för medelåldern på dessa patienter är relativ låg då det ofta är ungdomar man har att göra med och att kunna se hur en sån ’’kaotiskt’’ mun kan få slutprodukten ’’idealisk mun’’ efter planerad behandling.

Bildresultat för ortodonti före och efter

12:00 – Lunch. Lasagne stod på dagens meny i matlådan.

13:00 – Laserföreläsning. 2 intensiva timmar, tung föreläsning med mycket ny info om ett ämne som vi aldrig riktigt vidrört tidigare. Denna laser-del ingår i vår parodontologitenta. Detta är ett relativt nytt sätt som har kommit fram som behandlingsalternativ till att avlägsna plack, tandsten och vissa kliniker i landet har även den dyra laserapparaten som är ett komplement till mekanisk borrning, nu finns det laser som tar bort karies i en karierad tand. Dyrt som satan men positivt på tandvårdsrädda personer? Bu eller bä?..

15:00 – Slut för idag. Helg! (dock sprang jag iväg lite tidigare för att hinna med mitt SJ-tåg)

Nästa vecka börjar väldigt lägligt med en studiedag, speciellt efter en jobbhelg för min del också!
Ha det gött, trevlig helg!